Waarom worden er spreekwoorden gebruikt?

Over het ontstaan of de betekenis hoef ik niets te weten, maar wel wáárom ze gebruikt worden. In enkele gevallen heeft een spreekwoord een toegevoegde waarde als het gaat om de betekenis, maar nog vaker is dit niet zo. Waarom worden er dan spreekwoorden gebruikt die niet echt van toegevoegde waarde zijn? (bijv. "De hond in de pot vinden" betekent te laat thuiskomen zodat het eten al op is). Dames en heren... Shoot awnsers!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
9.5K
Amadea
13 jaar geleden
Zie http://www.goeievraag.nl/vraag/bestaan-spreekwoorden.66913
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze kon ik zelf zo snel niet op de site vinden, maar mijn vraag is ook anders. Het gaat specifiek om spreekwoorden die géén toegevoegde betekenishebbende waarde hebben.
Kimath
13 jaar geleden
Goeie vraag, ik vind spreekwoorden altijd verwarrend.

Het beste antwoord

Een gezegde of spreekwoord heeft een bepaalde emotionele waarde, het is het mooie van de taal dat je met metaforen kunt werken waarmee je een bepaalde associatie kunt oproepen. Veel van die metaforen zijn als standaard gekomen, en daarmee wordt een kille constatering vertolkt met een vergelijking die het iets zachter maakt. En, speciaal omdat jij het bent:

Je bent te laat!

Tja, je hebt de hond in de pot gevonden...

Het is wijn met een geheel andere afdronk, om het maar zo te zeggen.
itsme
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Misschien omdat mensen het leuk vinden om ze te gebruiken of ze gebruiken ze uit gewoonte en spreekwoorden verduidelijken soms ook iets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een tot de verbeelding sprekende manier om kort en krachtig een waarheid of wijsheid over te brengen.

'We hebben zo genoten in die tijd' is een beetje saai en nietszeggend. Veel beeldender wordt het als je zegt:
'We leefden als God in Frankrijk'.

'De duivel schijt altijd op een grote hoop' is een veel leukere en krachtiger uitdrukking dan 'Het is me opgevallen dat het grote geld altijd bij die zakkenvullers terecht komt die al zoveel geld hebben'.

En zo zijn er nog honderden voorbeelden te noemen waarin het spreekwoord je te hulp kan schieten om iets kort, krachtig en kleurrijk tot uiting te brengen.