Engelsen zeggen toch "kant"(can't)?

Op de Engelse manier. Amerikanen zeggen "kent", op zijn Amerikaans dus.
Maar in de muziek hoor je anders. Denk aan "The Beatles - Can't buy me love", of "Police - Can't stand losing".
Bieden Brits maar waarom spreken ze het op de Yank manier uit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
3.1K

Het beste antwoord

De Amerikaanse uitspraak staat "stoerder" denk ik. Bovendien wilden beide groepen ook hun platen uitbrengen in Amerika, en dan is de "nette" uitspraak "kant" zo....uh....netjes..., zo niet-Amerikaans.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja zo denk ik er ook over...
:)

Andere antwoorden (4)

Amerikanen zeggen ''kent''

Toegevoegd na 1 minuut:
en aangezien in een nummer ''kent'' nou eenmaal wat vetter klinkt als ''kant''(op z'n brits), zingen die zangers dus ''kent''.

Can't op z'n amerikaans is dus ''kent''
Can't op z'n brits is dus ''kant''
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De accenten zijn nu eenmaal totaal verschillend. Er zijn een heleboel woorden te noemen die anders uitgesproken worden. Wij spreken hier b.v. van privacy en spreken het uit op z'n Amerikaans. Zo zijn er tal van voorbeelden. Een Engelse vriend zei me laatst dat hij 'can't ' haat. Hij prefereert 'can not'. Wat 'can't' betekent zoals je weet. Volgens hem is mijn accent Dutch/American. Zal wel komen door al die films, series en vooral muziek. Let maar eens op welke Nederlandse band welk accent gebruiken in de Engelse taal, ook vaak beiden.
Overigens heeft het Engels een scala aan dialecten en sommige zijn echt niet te verstaan. Mancunian? Geordie? Ik versta 80% .....misschien?
Dus ze spreken geen Brits da's de naam van het voormalig koninkrijk Great Britain of The United Kingdom. Engeland is een deel van dit geheel. De taal heet Engels niet Brits. Dus de Amerikanen spreken 'Anglo-American. (Amerikaans/Engels).

Dan heb je de Australiers, Canadezen en vooral niet te vergeten de Ieren: allemaal andere accenten. Maar het is allemaal Engels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is niet altijd zo
Peter Hammill (Van der Graaf Generator) zingt keurig "kant", Robert Smith (The Cure) meestal ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal wordt er in Engeland 'kant' gezegd en in Amerika 'kent' net als dat wij in Nederland 'jij' zegt en in België ze 'gij' zeggen. Het ene is vaak netter, maar ook in Amerika zijn er mensen die 'kant' zeggen, maar dat zijn meestal volwassenen.