Dit is een term die gebruikt wordt om de baas van een heel groot mediaconcern te beschrijven. Iemand die dus de baas is over TV-zenders, tijdschriften, websites en de hele media-reutemeteut kun je een mediatycoon noemen.
Berlusconi is een mediatycoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tycoon komt uit het Japans van taikun, wat "grote heer" betekent.

Vaak wordt dit gebuikt voor een persoon die een groot deel van een bepaalde bedrijfstak (industrie) in handen heeft, waaruit deze het grootste deel van zijn of haar vermogen heeft verkregen. Vaak wordt de naam van de bedrijfstak of grondstof ervoor geplaatst (bijvoorbeeld mediamagnaat, staalmagnaat, krantenmagnaat, softwaremagnaat etc)