Wanneer mag iemand zich professor noemen

ik ken iemand die zich "professor" noemt hij geeft taalles, maar heeft nooit op een universiteit gewerkt. Is deze titel dan onterecht?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
4.7K
Pieter2011
13 jaar geleden
Wat een onnozele opschepper is dat zeg, die taalleraar!
In Amsterdam worden er dagelijks kaartjes huis aan huis in de brievenbussen gestopt, waarop "helderzienden" en "genezers" zich aanprijzen onder namen als Prof. dr. Elou en zo. Kennelijk zijn er toch nog mensen die daar intrappen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waardeloze titel dus ;-)

Het beste antwoord

Is niet onterecht . Het komt uit het latijn en betekent : leraar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duidelijk!

Andere antwoorden (3)

Iedereen mag zich professor noemen. Het is geen beschermde titel.
bamibal
13 jaar geleden
Iedereen mag dat bijv. Johan professor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is geen beschermde titel, iedereen mag zich dus zo noemen.
Maar een hoogleraar, die dus een professor is, is benoemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ronron1212
13 jaar geleden
Een DR dus hoogleraar is nog geen professor. Dat is hij of zij pas als er een leerstoel wordt benoemd dan kan zij of hij zich professor noemen. Dan moet de hoogleraar een oratie geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee een dr is geen hoogleraar, dat is een doktor.
ronron1212
13 jaar geleden
Dr staat voor hoogleraar. Afgestudeerd is drs of tegenwoordig phd geloof ik. Daarna kun je dr worden. en word je hoogleraar
dr. doctor Hoogste universitaire titel te verkrijgen na wetenschappelijke promotie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dr staat NIET voor hoogleraar. Iedereen die gepromoveerd is, is doctor, maar een hoogleraar geeft les aan een universiteit.
ronron1212
13 jaar geleden
Beste vriendin Professor dr. enz alle hoogleraren zijn dr.
Wat denk je dat een hoogleraar voor opleiding heeft dan HBO? Het zijn allemaal afgestudeerde Dr.
ronron1212
13 jaar geleden
Het is in het Nederlands zeer ongebruikelijk de titel professor of prof. kort na de ambtsaanduiding hoogleraar te gebruiken. Dus niet de hoogleraar prof. dr. J. Jansen, maar hetzij prof.dr.J.Jansen, hetzij de hoogleraar dr.J. Jansen. In het tweede geval kan in het vervolg van de tekst weer wel de titel prof. worden gebruikt, maar dan zonder hoogleraar erbij.