Is de zon mannelijk of vrouwelijk?

Op vandale zeggen ze vrouwelijk, maar dat mannelijk ook kan, op een andere site zeggen ze dat iedereen toch wel aan moet voelen dat zon mannelijk is, en weer een andere site zegt dat vrouwelijk 'de voorkeur verdient'.
Dus wat is het nou?
(nodig voor een verslag, moet naar de zon verwijzen.. maar doe je dat met zijn of haar..?)

Toegevoegd na 33 seconden:
*Op vandale.nl

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
32.6K

Antwoorden (9)

In het Frans is het le soleil, dus mannelijk :)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En in het Duits "die Sonne". In het Twents "de sünne". Dat is 2-1 achter voor het Frans al. Maar je moet niet naar andere talen kijken. Zoals je ziet, is het in verschillende talen verschillend van geslacht. Je zult dus toch echt naar alleen het Nederlands moeten kijken.
"Ik zie de zon al schijnt hij niet....."

Een 'gevleugelde' uitspraak die aangeeft dat we hier te maken hebben met het mannelijke.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan allebei.

In vele talen, verschilt de aanduiding van de zon in mannelijk en vrouwelijk. Astrologisch gezien, wordt de zon mannelijk genoemd. In de Franse taal is het weer een mannelijk woord " Soleil" of in het Latijns "Sol".

Net als de maan, die mannelijk wordt gezien door astrologen, maar weer vrouwelijk is volgens de Spaanse taal en "Luna" wordt genoemd.

"http://www.onzetaal.nl/advies/geslacht.php

Je kan dus beide gebruiken, misschien kan je het aanpassen aan het context waarin je het verslag moet maken.

Succes ermee.

Toegevoegd na 1 minuut:
Op WikiPedia wordt de zon ook als vrouwelijk gezien.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zon
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het Duits is het die Sonne, dus vrouwelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En in andere talen, bijvoorbeeld Frans, mannelijk. Je kunt het geslacht van een woord in de ene taal niet afleiden uit een andere taal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, maar in de meeste gevallen klopt het wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat valt nog vies tegen anders. Zo heeft het Frans niet eens het onzijdige woordgeslacht, dus bij alle in andere talen onzijdige woorden, klopt het al niet.
Volgens het groot woordenboek der Nederlandse taal(Dikke Van Dale) is het zowel vrouwelijk als mannelijk.
fremar
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens het Woordenboek der Nederlandsche taal is zelfs onzijdig toegestaan (maar dat heb ik nooit gezien). Persoonlijk zou ik de van Dale volgen, dus zon is bij voorkeur vrouwelijk. Bronnen:
- http://www.wnt.inl.nl/iWDB/search?actie=article&wdb=WNT&id=M089570&lemmodern=zon
- http://www.vandale.nl/vandale/zoekService.do?selectedDictionary=nn&selectedDictionaryName=Nederlands&searchQuery=zon
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn G.W.N.T van van Dale zegt hetzelfde als bij iHave . Het is vrouwelijk !
Volgens de dialect-regel kom ik uit op vrouwelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat dat taalafhankelijk is zou je kunnen zeggen onzijdig.
Toch is het of mannelijk of vrouwelijk.
Wellicht omdat de zon een uitgesproken verschijning is.
Gelukkig is de zon niet afhankelijk van onze toekenning van geslacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is Moeder Aarde en Vader Zon... werd mij altijd verteld...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Super dat de zon schijnt. Het doet deugd als hij zoveel warmte geeft.'

Voorwaar! Dat hoorde ik gisteren iemand zonder blozen zeggen. Naar de zon verwijzen met 'hij': ik krijg het er koud van. De zon is in het Nederlands nog steeds een zij, maar taalgebruikers lappen het woordgeslacht steeds vaker aan hun laars. In Nederland is dat niet langer een trend maar een feit: Hollanders zijn nagenoeg volledig vergeten dat er mannelijke en vrouwelijke woorden bestaan, waarnaar je met 'hij' of 'zij' verwijst. 'De tafel, hij is gedekt', 'de tekening, hij is mooi' en zelfs 'de koe, hij staat in de wei': weinig Nederlanders die nog beseffen dat hier taalfouten worden gemaakt. De bekende slogan 'Als het aan de kat lag, kocht ze Whiskas' werd veranderd in 'Als het aan de kat lag ... Whiskas', omdat Nederlandse taalgebruikers danig in de war raakten, want waarop sloeg die 'ze'?
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
@Lordernie. Een reactie uit Nederland, omdat Nederlanders worden bekritiseerd.
Kritiek op verkeerd taalgebruik is altijd positief. Mits ergens op gebaseerd. Maar in dit geval? Is de zon uitsluitend vrouwelijk? Waarom zou de zou niet mannelijk kunnen/mogen zijn?
Voor alle duidelijkheid: sinds jaar en dag meldt elk woordenboek dat de zon behalve vrouwelijk ook mannelijk genoemd mag worden.
SentWierda
2 jaar geleden
@Lordernie. In het Duits in de zon vrouwelijk en in het Frans mannelijk. Met andere woorden: waar maken we ons druk over?