Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is eigenlijk het juiste Engelse woord voor neef?

cousin schijnt niet juist te zijn. De neef is al volwassen, want daar schijnt weer een ander woord voor te zijn (voor kleine neefjes en grote neven).

13 jaar geleden
in: Taal
12.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Hoe staat deze neef in relatie tot jou?

- Is hij een kind van je oom/tante? Dan is hij je "cousin".
- Is hij een kind van je broer/zus? Dan is hij je "nephew".

Toegevoegd na 2 minuten:
Heb je trouwens wel eenzelfde grootouder, dan wordt gesproken van een "first cousin".

Achterneef is dan weer "first cousin once removed".
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Snuffel
13 jaar geleden
ah, bedankt. Dat is dus het onderscheid! Het is een kind van mijn tante.
Snuffel
13 jaar geleden
En mijn first cousin dus. Dank je wel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
You're welcome. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als iemand het kind is van je oom of tante, heb je toch altijd dezelfde grootouder?

Andere antwoorden (5)

Familierelaties worden uitgedrukt in graden van verwantschap. Een neef of nicht is een derdegraadsverwantschap als het een zoon of dochter van iemands broer of zus betreft, en een vierdegraadsverwantschap in het andere geval. In andere talen worden voor deze verschillende neven en nichten aparte woorden gebruikt, bijvoorbeeld in het Duits Neffe/Nichte (derde graad) en Cousin/Cousine (vierde graad), in het Engels nephew/niece (derde graad) en cousin (vierde graad) en in het Frans neveu/nièce (derde graad) en cousin/cousine (vierde graad).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cousin
Nephew
First cousin
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verschilt, als je de dochter en zoon bedoelt van je zus/broer dat is het nephew/niece. Als je de kinderen van je tante/oom bedoelt is het cousin. Tenminste, zo noemen wij het in mijn familie (kom uit Engeland)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mijn dochter nephew.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nephew volgens mij
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding