Dat kan beide.

"Ooit was de hele aarde vulkanisch."

"Ooit zullen we begrijpen hoe de maan ontstond."

Toegevoegd na 10 uur:

Ik begrijp natuurlijk heel goed dat 'ooit' geen werkwoordsvorm is, en als zodanig uit zichzelf geen verleden tijd of toekomende tijd kent.

'Ooit' is een bijwoord. Een bijwoord van tijd, om precies te zijn. Net als 'later'.

Daar waar 'later' altijd naar de toekomst verwijst, kan 'ooit' zowel naar de toekomst als het verleden verwijzen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt als een bus... plus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@cryo: trouwens, 3 minnetjes?! heb jij ook het gevoel dat er bepaalde mensen zijn uit een niet nader te noemen hoek die vanwege antwoorden over een niet nader te noemen onderwerp je overal waar ze kunnen anoniem minnetjes bezorgen? zelfs als je antwoord overduidelijk correct en waardevol is? best grappig eigenlijk :)
Cryofiel
13 jaar geleden
Ja, dat gevoel heb ik inderdaad vaker. Wanneer ik een onwelgevallig antwoord geef op zo'n niet te noemen onderwerp waar bepaalde mensen het erg mee oneens zijn maar waar ze niets tegenin kunnen brengen, dan kunnen ze twee dingen doen: voor zichzelf toegeven dat ik misschien een goed punt heb, of mij elders straffen. Dat laatste wordt door sommige groepen veelvuldig gedaan. Ongeveer een week vanaf het moment dat ik een dergelijk onwelgevallig antwoord heb gegeven, word ik dan achtervolgd door een aantal minnaars. Zulke minnen staan bekend als de wrokminnen. Ik zie ze maar als complimentminnen. Ze betekenen immers dat iemand niets weet in te brengen tegen mijn antwoorden of reacties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@alknobe, persoonlijk vind ik het meer zielig dan grappig en daarbij krijg ik vaak de indruk dat die minnetjes gegeven worden omdat dat die mogelijk bestaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
och moolkeesje, het zegt toch meer over de anonieme minnaar dan over de beminde? ik word graag bemind :)

Andere antwoorden (9)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kima , er is veel afgunst op deze site. Aan de duimpjes te zien. Erg kinderachtig. Ik ben op je linkerduimpje gaan zitten. Je hebt 'n kort , heel goed antwoord gegeven .
Amadea
13 jaar geleden
Het is echter een ongemotiveerd antwoord. Als ze in één of twee regels had uitgelegd waaróm het allebei kan, dan pas zou het een waardevol antwoord zijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies, Amadea.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij deze vraag is in één woord een volkomen duidelijk antwoord te geven.
Van mij een +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor degenen die dit antwoord compleet vinden: lees de richtlijnen eens. Alleen "ja" of "nee" (allebei valt daar ook onder, want dat is ja en nee) is niet goed genoeg, er hoort een motivatie bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oke uitleg dan: ooit in van ik zal ooit,... en ooit in ooit is iets gebeurd.. nu jullie zin!? XD
Ooit is geen werkwoordsvorm, dus kun je niet spreken van verleden tijd of toekomst.

Het is een bijwoord van tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ooit wordt in beider zin, zowel toekomend als verleden, gebruikt, en in het zuiden ook voor soms.
rose
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rose , je Nederlands is super. Komt haast niet voor hier . Jouw duimpje is omhooggeschoten .Deze Amsterdammer woont nu in het Zuiden . Ik ga het tijdens carnaval ooit uittesten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik het dah ooit ok nog welles gedoan jah, vooral toen ik in het zuiden woonde ;-) goeie! +
rose
13 jaar geleden
Ja, da is ooit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+!
De betekenis van ooit is: Een niet precies bepaald tijdstip.

Ieder tijdstip kan zowel in de toekomst als in het verleden liggen, dus daarom kan het allebei.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij 'ooit' ligt nu in het midden. Ooit strekt zich daarover naar voren en naar achteren uit en bestrijkt zowel het verleden als de toekomst. De enige tijd die buiten dit kader valt is het 'nu'. Want als je het hebt over ooit, weet je zeker dat het niet nu is.
precie zo is 'ergens' in ieder geval niet hier, maar kan het wel overal ander zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voorbeeldje:

Ooit waren de jagers van ochtendgloren tot donker worden bezig om hun eten te zoeken

Ik hoop dat het ooit nog eens gaat gebeuren dat we een elfstedentocht krijgen.

Grappige vraag. Je denkt er niet bewust bij na dat je ooit in beide vormen kunt gebruiken, maar het kan dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het kan allebei..

Bijvoorbeeld:
Ik heb ooit is een keer paard gereden.
Ooit zal ik wel eens gaan paard rijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ooit kan in de verleden tijd en in de toekomst worden gebruikt. Het hangt van de zin af wat het is.
Als je enkel het woord ooit ziet, weet je niet wat het is. Pas in zinsverband kun je zeggen wat het is.
Het kan dus allebei.
Bijvoorbeeld: Ooit was er de oerknal.
Ooit zullen wij weten hoe de oerknal ontstond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beide. Ooit is het tegenovergestelde van nu.

Daarom is 'Het land van ooit' zo'n prachtige ongerijmdheid: niet nu maar wel hier.