Waar ligt de Vla / Vlaai - grens in Limburg?

In een deel van Limburg wordt gesproken van Limburgse Vlaai, in een ander deel van Limburgse Vla. Waar ligt de grens?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
7.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk zojuist, die discussie op de radio hierover :)
ItisILeClerc
13 jaar geleden
Van Limburgse vla hebben we nog nooit gehoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vriendin van mij, die in Echt bij de Echte bakker werkte, had het altijd over vla. En die had geen spraakgebrek... Dus ik ben benieuwd! En Biertje: ja, ik wil Notaris Polman graag 'n beetje helpen met z'n onderzoek, en er dan natuurlijk ook nog een geografisch tintje aan geven...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Benieuwd naar de antwoorden, sowieso een goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zal het nog ingewikkelder maken, hier in Zuid- Oost Brabant heeft men het ook over een vla......

Antwoorden (1)

Limburgse vla,
(plaatselik ouch vlaoj, vlaaj, flaaj of vlaam geneump),
in 't Nederlands vlaai, ies e typisch Limburgs gebak.

Limburgse vla's were gebakke in de Euregio Maas-Rien: Belsj en Nederlands Limburg, in 't Land van Herf, 't Montsenergebied, Oas-Belsj en in e klein deil van Duutsjland. Opvallend kènmerk ies dat de vla in zien gehièl weurt gebakke, compleet mèt de völling.

Toegevoegd na 4 minuten:
http://li.wikipedia.org/wiki/Vla

Ik denk dat de grens ergens bij Roermond ligt.
Daar loopt namelijk ook de Euregio grens.

Ten noorden van Roermond en ook in zuid-oost Brabant spreken we vaker van vla, dan van vlaai.
Dat komt omdat wij "vlaai" nu juist zo erg Limburg vinden klinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Als dat platte geval uit Limburg dan 'vla' heet - hoe noem je dan dat toetje dat aan een iets te vloeibaar geworden pudding doet denken, en dat meestal in vanille- of chocoladesmaak wordt genuttigd?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mijn ouders thuis: pap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toetje.
Dat kan vla of vlaai zijn.
Cryofiel
13 jaar geleden
@stippel, dus jullie eten chocoladepap of vanillepap? Maar hoe noem je pap dan? Ik bedoel dingen als havermoutpap, brinta en dergelijke.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn ex-schoonmoeder (uit Roosendaal bij Breda) noemde vla inderdaad ook pap. En Brinta en dergelijke was ook gewoon pap.