Wanneer men 'hun' gebruikt waar eigenlijk 'zij' moet, is dat dan fout?

Ik vind het namelijk zo afgrijselijk klinken! 'Hun hebben dit gedaan..' Maar taal 'leeft' dus dat zou betekenen als dit lang genoeg verkeerd gedaan wordt dat de regel aangepast zal worden. Maar wordt dit nu nog fout gerekend of gaan we allemaal gewoon heel plat praten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.2K

Het beste antwoord

Om dit te doorgronden gaat niet alleen om hun - ze maar ook over hen.

Volgens mij is ZE onderwerp, HUN bezittelijk en HEN leidend en meewerkend voorwerp - vooral in de schrijftaal.
Onderwerp: Ze hebben een boek (nooit hun of hen!).
Bezittelijk: hun boek, hun plan etc.
Leidend en meewerkend voorwerp: Ik sla hen over en ik geef aan hen een boek.

Ik pas dit alleen toe in schrijftaal. In spreektaal vermijd ik constructies met hen omdat ik nooit weet hoe dat moet.

Nu is er ooit een taalbeschrijver geweest die in een (zijn) dialect de volgende afwijking aantrof: 'Ik geef hun het boek' naast 'Ik geef het boek aan hen'. Dat is natuurlijk niet consequent maar dat vond ie interessant en chic en beschreef dit als ‘zo is het’. Dus is er een idiote regel ontstaan.

Die regel is: “ZE is onderwerp, HEN leidend voorwerp en HUN als meewerkend voorwerp zonder voorzetsel maar weer HEN als meewerkend voorwerp na een voorzetsel.

En toen is het mis gegaan.
In West Nederland herkent men dit wel en accepteerde men de norm. Op school werd het zo geleerd en destijds had je nog veel volgzame leerlingen. In Oost Nederland bestond deze vorm niet. En daar werd het dan ook geen gemeengoed. Toen er steeds meer migranten uit Oost Nederland naar de Randstad kwamen, zag je dat deze mensen het verschil tussen HEN en HUN niet konden maken en de verwarring bleek besmettelijk! Zo erg dat je nu ook al HUN als onderwerp ziet (brrrr..).

De ANS van 1984 zegt: Meestal worden hen en hun zonder onderscheid gebruikt, met dien verstande dat hen stilistisch hoger wordt gewaardeerd (zoals tekst op monument). In de gesproken taal komt hun echter vaker voor dan hen.

HUN wordt volgens mij nooit onderwerp. Maar die idiote regel moet worden afgeschaft en dan houd je iets eenvoudigs over: HEN is ouderwets en plechtig als leidend en meewerkend voorwerp: Ik sla hen over - ik geef aan hen een boek – ik geef hen een boek.
Anders is het HUN; hun boek, ik geef hun het boek, hij geeft het boek aan hun. Dat wordt meestal niet als fout ervaren en kan je rustig doen.

Maar pas op!
In de hernieuwde gestrengheid op taal is dit fout.
De juiste regel op school (de schoolse kennis) is dus: “ZE is onderwerp, Hun is bezittelijk voornaamwoord, HEN is leidend voorwerp en HUN is meewerkend voorwerp zonder voorzetsel maar weer HEN als meewerkend voorwerp na een voorzetsel.”

Ga er maar aan staan....
Ik ben zo blij dat ik niet meer op school zit!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Momenteel is dat zeker nog fout.

"Zinnen als Hun hebben dat gedaan worden in Nederland wel veel gebruikt, maar zijn geen standaardtaal. Standaardtaal is Zij hebben dat gedaan. Hun is in de standaardtaal een niet-onderwerpsvorm van het persoonlijk voornaamwoord en wordt gebruikt als indirect object (bijvoorbeeld Ik geef hun een boek)."

http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/400

Toegevoegd na 8 minuten:
Hun wordt eigenlijk alleen gebruikt als bezittelijk voornaamwoord:

Het is hun boek (maar ook: het boek is van hen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea
13 jaar geleden
Ik geef hen het boek terug omdat het niet mijn boek is maar hun boek. Hen = aan hen. Hun = van hen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt gelijk.. ik heb het letterlijk van taaladvies, maar ik zeg ook altijd ik geef hen een boek.
Hun is bezittelijk voornaamwoord.
Kristal
13 jaar geleden
Wat denk je van : Zullie hebben het gedaan ;-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zullie en gullie... ben ik helemaal dol op :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hullie..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
we gaan naar hem'se huis........
Ik vind "hun" ook vreselijk klinken, maar helaas bepalen jij en ik niet de regels van correct taalgebruik :-)
Dat bepalen we met elkaar. (In Utrecht spreekt men zelfs over "hunnie")

Iets is, of wordt pas fout, als de meerderheid dat anders zegt. Als 90% van de mensen morgen "hun" gaat gebruiken, ipv zij, dan is "hun" gewoon goed, en is zij fout of ouderwets geworden.

Eind jaren 60 schreef Godfried Bomans over "enigste". Dat is hartstikke fout, een hij kreeg er veel kritiek op.
Hij verdedigde zich, door te zeggen dat het door iedereen werd gebruikt, en dat het standaardtaal was geworden en dus niet fout.

Taal leeft, en in principe bestaan fouten niet. Taal is een hulpmiddel om ons uit te drukken en is geen doel. Daarom zal taal blijven veranderen, en wordt woordgebruik dat vroeger fout was, zomaar opeens goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hun mag niet als onderwerp worden gebruikt. Dus niet: "Hun hebben het gedaan", maar :"Zij hebben het gedaan".
Hun kan wel zelfstandig worden gebruikt als meewerkend voorwerp, niet vooraf gegaan door een voorzetsel. "Hij heeft HUN een cadeau gegeven". Maar:"hij heeft AAN HEN een cadeau gegeven.