Is deze zin correct: 'Je moet jezelf afleren om niet van mij te houden'?

Degene die hem uitsprak bedoelde namelijk: 'Je moet jezelf afleren van mij te houden'.
Zoals de zin is geformuleerd lijkt het me net het tegenoverstelde te betekenen. Of zie ik dat toch verkeerd?

2 jaar geleden
in: Taal
1K
LeonardN
2 jaar geleden
Gaat wel vaker fout als er een ontkenning aan de ene of andere kant is. Mogelijkheden zijn:
'Je moet jezelf leren om niet van mij te houden'
'Je moet jezelf afleren om van mij te houden'
Hoewel dat zelden zal leiden tot een dubbele positief (Je moet jezelf leren om van mij te houden), komt het wel vaker voor dat mensen dubbel ontkennen, met een zin die wel correct is, maar het tegenovergestelde betekent van het bedoelde. Nog een voorbeeld van een uitspraak die onbedoeld het verkeerde betekent.
Je moet niet denken, dat ik niet bang van je ben! (Terwijl degene die dit zegt juist probeert te zeggen dat deze niet bang is voor de ander, zegt hij feitelijk dat hij wel bang is).

Antwoorden (1)

Bij het niet begrijpen van een zin met meerdere ontkenningen zet ik de betreffende woorden om in bevestigingen. Afleren wordt dan aanleren en niet houden van wordt houden van. Dus diegene zei feitelijk: Je moet jezelf aanleren om van mij te houden. Daarmee lijkt het erop dat de andere persoon een aversie tegen hem of haar heeft. Er is dus inderdaad het tegenovergestelde gezegd dan kennelijk de bedoeling was.
Amadea