Wanneer wordt logopedie vergoed?

Ik zit op 5 HAVO en vind zelf dat ik logopedie nodig heb. Mijn ouders zeggen dat het niet vergoed wordt, tenzij je door school verwezen wordt... Ik ben namelijk al eerder op de basisschool naar logopedie gegaan, en toen had school het advies gegeven, en werd het inderdaad vergoed. Nu vraag ik mij dus af of dit klopt, kan ik logopedie vergoed krijgen zonder een advies van school te krijgen? Privé naar logopedie gaan vinden mijn ouders te duur en ik zou niet weten wat ik dan zou moeten doen...Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

Of je logopedie nodig hebt of niet kun je met je huisarts bespreken.
De school heeft hier niets mee te maken, die kunnen je niet doorverwijzen, louter adviseren.

Afhankelijk van je klacht, want hier vertel je niets over, kun je worden doorverwezen naar een KNO-arts, meestal als je vaak hees bent of doof.

Als je een spraakgebrek hebt en je huisarts onderkent dit krijg je gewoon een verwijsbriefje.

Hiermee ga je dan naar de logopedist van je keuze.

Logopedie wordt voor personen tot 18 jaar volledig vergoed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt =]

Andere antwoorden (3)

Dit wordt mischien wel vergoed door je zorgvezekering. Dit kun je op de site van je je zorgverzekering bekijken. Mischien moet je wel een doorverwijzing krijgen van je huisarts. Het zou ook liggen aan de reden waarvoor je logopedie nodig hebt. En of je er buiten school ook last van hebt. Succes in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind je vraagstelling apart. Jij vindt dat je logopedie nodig hebt. Wat vinden je ouders daar dan van?
In ieder geval is de logische weg de gang naar de huisarts. Hij kan bepalen of je inderdaad hulp nodig hebt, en zo ja, welke. Stel dat je een probleem met je stem hebt, dan moet je misschien wel naar de KNO en helemaal niet naar de logopedist.
Of het vergoed wordt weet ik niet. Dat kunnen je ouders opzoeken bij de papieren van de verzekering en dat hangt misschien ook wel af van de eventuele aanvullende verzekering die ze hebben. Maar gezien je leeftijd, denk ik dat er wel vergoeding mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn ouders vinden het onzin, ''je praat toch gewoon goed''. Maar zij zijn niet bij mij als ik werk, op school etc. Ze hebben geen idee hoe vaak ik stotter met woorden, gewoon totaal iets verkeerd zeg en me vaak niet kan verwoorden. Een ''t'' wordt vaak een ''d'' of andersom, en nog meer van die stomme dingetjes.
Op onderstaande site wordt aangegeven dat dit wordt vergoed vanuit de basisverzekering! Ik zou er verder naar informeren bij je verzekeraar als ik jou was. Vroeger op de basisschool kon je worden doorverwezen door een schooldokter, nu zou dat kunnen door je huisarts. Gewoon even langsgaan en je probleem uitleggen, dan krijg je een verwijskaart!

http://nl.wikipedia.org/wiki/Logopedie