Wat is het verschil tussen 'a street', 'an avenue' en 'a road'?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
4.4K

Het beste antwoord

Een straat (street) is van oorsprong een verharde weg (road), dit komt van het latijnse via strata.

Vroeger waren met name de wegen in de steden verhard, daarom heeft een straat meer de betekenis van een weg binnen de bebouwing.

Avenue is engels voor laan, en dat is een weg met aan beide kanten bomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar Fifth Avenue bijvoorbeeld, daar staan toch geen bomen? *-) Of andere avenue's als ik die in films zie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste wegen zijn ondertussen ook verhard en worden toch geen straat genoemd? Je moet de uitleg zien als historisch perspectief, en niet denken dat elke laan nog steeds bomen heeft.

Andere antwoorden (2)

Net als bij ons. Straat, laan en weg :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar Fifth Avenue bijvoorbeeld, daar staan toch geen bomen? *-) Of andere avenue's als ik die in films zie.
Bij ons is het zo dat in een dorp/ stad.

DE avenues lopen van oost naar west, en de streets van zuid naar noord.

En road is gewoon een weg