Wanneer gebruik je de subjuntivo in het Spaans?

Het lijkt wel alsof er helemaal geen logica in zit. En komt het alleen voor na 'que'? Want ik dacht dat het ook weleens na 'cuando' voorkwam. Ik snap gewoon echt niet wanneer het wordt gebruikt. Ik hoop dat iemand me het kan uitleggen :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
7.1K

Het beste antwoord

Om een totaaloverzicht te krijgen verwijs ik je naar de vele lijstjes die op het internet veel te vinden zijn (even googlen op subjuntivo).

Verder kan ik je het volgende over de subjuntivo vertellen:
Het is heel logisch dat je het niet in één keer begrijpt, het is namelijk een héél moeilijk onderwerp, met name omdat wij deze vervoeging (aanvoegende wijs) amper nog kennen in het Nederlands. In enkele ouderwetse zinnen bestaat deze nog in het Nederlands: Lang leve de koningin, men neme een ei, hij ruste in vrede. Je zult het gebruik van de subjuntivo met name moeten leren door veel en veel te oefenen. Alleen met de regels leren kom je er helaas niet.

Heel algemeen (te algemeen misschien) kan gesteld worden dat de aanvoegende wijs in het Spaans gebruikt indien er sprake is van een zin die niet met zekerheid waar is, omdat het een onzekerheid betreft, of omdat het een wens betref, of omdat het een emotie betreft.

Bijvoorbeeld:
Misschien komt hij (quizas venga)
Ik wil dat jij komt (quiero que vengas)
ik vind het leuk dat jij komt (me gusta que vengas)

Als je iets met "je hoofd" zegt in plaats van met "je hart" (in plaats van een emotie) dan gebruik je de indicativo:
ik geloof dat hij komt (creo que viene)

Zoals je ziet is de regel NIET zoals jij stelt: na "que". Na het woord "que" kunnen vele verschillende tijden volgen in principe.

Om het volgend voorbeeld moeilijker te maken (niet om je te frustreren hoor), iets dat ikzelf ook raar vind: Het is:
Ik geloof niet dat hij komt (no creo que venga)
Maar:
Ik geloof dat hij niet komt (creo que no viene)

Dit is nog maar het topje van de ijsberg, maar wel een handig begin. Onthoud met name dat het gebruikt wordt na "emoties" zoals "ik vind het leuk dat...", "het maakt me boos dat...", het maakt me nerveus dat...". Dit zijn zinnen die gepaard gaan met de subjuntivo.

Verder vroeg jij ook nog naar cuando. Omdat in cuando ook een onzekerheid zit, gaat deze ook soms gepaard met de subjuntivo:

Llámame cuando termines el trabajo (bel me als je klaar bent met werken).

De onzekerheid is dat de persoon niet weet wanneer en of hij klaar zal zijn met werken.

Het totaal gebruik van de subjuntivo is helaas niet hier kort uit te leggen, maar hopelijk heb je hier wat aan als begin. Veel leerplezier...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er zijn een aantal mogelijkheden.
Deze lijst is wellicht niet volledig maar het geeft een indruk in welke situaties je de subjuntivo moet gebruiken.
http://www.intercambio-es.com/nl/nl/les.php?id=2