Wat is goed?

Ik had mijn tas verloren
OF
Ik was mijn tas verloren.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Taal
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je hem verloren had was dat met een weddenschap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geen van beide is goed, als je tas verloren bent, dan ben je gewoon niet goed bezig punt. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het beste is als je je tas weer teug vindt...

Het beste antwoord

Waarschijnlijk bedoel je of je hebben of zijn moet gebruiken in combinatie met het voltooid deelwoord van verliezen.

Opzich mag het beide. Maar de nadruk ligt wat anders. Bij "ik ben mijn tas verloren" leg je de nadruk op het resultaat (het kwijt zijn). Als je zegt: "ik heb mijn tas verloren", dan leg je de nadruk op de gebeurtenis (het kwijtraken).

"Ik ben mijn tas verloren" wordt niet door iedereen even correct gevonden en komt meer voor in spreektaal. De Schrijfwijzer beschouwt het als een contanminatie van van verloren hebben en kwijt zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor de link. Daar was ik naar op zoek.

Andere antwoorden (9)

Ik BEN mijn tas verloren

Toegevoegd op 23-06-2009 19:43:51
Tenzij je hem weer gevonden hebt, want dan Was en Had je hem verloren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het laatste is te prefereren boven het eerste...

Het eerst is minder netjes Nederlands...

Ik was mijn tas verloren, dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent hem verloren of je was hem verloren, maar hebt hem weer gevonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beide is goed, maar 'ik was mijn tas verloren' wordt als beter beschouwd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jijzelf 'bent' toch niks in die zin? 'Had' of 'was' slaat op jezelf in die zin. Dus ik zou zeggen 'had'.
Je zegt toch ook 'Wij hadden de spulletjes verloren' en niet 'Wij waren de spulletjes verloren'?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, mijn gevoel zegt dat ook, maar de andere antwoorden zeggen net iets anders. Daarom dus mijn vraag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg juist wij waren de spulletjes verloren, ik denk dat het met streektaal te maken heeft welk woord je gebruikt.
Voor mijn gevoel mag het allebeide, net zoals bij vergeten, daar wordt namelijk zowel hebben als zijn bij gebruikt en het mag allebeide.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
allebeide ,leuk woord :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik gebruik het wel vaker, maar als je geïnteresseerd bent mag je het gerust ook gebruiken hoor.
Verliezen is een overgankelijk werkwoord.Het kan een lijdend voorwerp hebben , in dit geval: tas. Het wordt met hebben vervoegd.
dus: Ik heb mijn tas verloren. Ik had mijn tas verloren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beide is verleden tijd. Ik zou afhankelijk van de context gaan voor:

Ik HAD mijn tas verloren. Wanneer ik mij daarvan enigsinds bewust ben. Je gaat van school doet de tas achter op de fiets en gaat naar huis. Je komt aan en de tas is weg. Dit verhaal vertel je dan de volgende dag op school dus gebruik je verleden tijd.

Ik WAS mijn tas verloren. Wanneer je weer een tas kwijt bent maar nu niet kunt verklaren wanneer het me overkomen is. Was het al op school, in de kantine, onderweg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt aan de context.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Graag wat meer details?