Waarom gebruiken we woorden zoals Exodus en Genesis niet meer in onze dagelijkse taal?

Bijvoorbeeld voor vluchtelingen of het begin van een ontwikkeling.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het kan zijn dat we heel andere boeken en tijdschriften lezen, maar ik kom zowel het woord genesis (begin) als exodus (uittocht) met zekere regelmaat tegen in niet-bijbels verband. In spreektaal hoef je ze niet zo vaak te gebruiken, omdat de woorden grote uittocht of volksverhuizing danwel begin of schepping de lading in de regel prima dekken. Waar dat poëtischer mag, kun je ze zeker in de dagelijkse omgangstaal ook prima gebruiken. Meestal gebruik je in de omgangstaal het woord dat het meest om je heen gebruikt wordt of het meest voor de hand ligt. Voor een speech of verhandeling zul je al eerder naar dergelijke 'trapje hoger'-woorden met net iets meer lading grijpen, mits die in je verhaal past. Toegevoegd na 3 minuten: Dat alleen al hier zoveel mensen de woorden helemaal niet danwel alleen in bijbels verband kennen, is vooral een teken van taalverarming .

Omdat het archaische woorden zijn, die niet in ons moderne taalgebruik meer passen.

dat zijn bijbelboeken die gebruik je volgens mij niet in de gewone taal

Omdat taal zich ontwikkelt, en woorden die voortkomen uit een elementaire kennis van de bijbel binnenkort geheel vergeten zullen zijn. Het is niet voor niets dat voor studenten kunstgeschiedenis de kinderbijbel op de verplichte boekenlijst staat. Toegevoegd na 2 minuten: Wallah...ik ga je zeggen...Je moet toch wel kunnen checken wie die dudes met die jurken zijn, die op die oude shit schilderijen staan.

Ik denk dat Exodus en Genesis nooit tot een dagelijkse taal hebben behoort. Het zijn nog steeds bestaande en veel gebezigde namen in een religieuze setting. Het zijn typisch woorden voor situaties die niet zoveel voorkomen en daarom gebruiken we ze niet dagelijks. Maar het is nog steeds heel gebruikelijk om bij een uittocht van mensen te spreken van een Exodus en van een Genesis bij het begin van een ontwikkeling. Graag ook zo houden. Het verwijst naar een oude traditie.

Krachtige woorden Genesis en Exodus, naar mijn weten worden deze woorden wel gebruikt voor benoemingen zoals van een project bijvoorbeeld. Persoonlijk vind ik deze woorden veel betekenis hebben en voegt iets toe aan de oorsprong/ontstaan van het heelal.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100