Waarom gebruiken we woorden zoals Exodus en Genesis niet meer in onze dagelijkse taal?

Bijvoorbeeld voor vluchtelingen of het begin van een ontwikkeling.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

Het kan zijn dat we heel andere boeken en tijdschriften lezen, maar ik kom zowel het woord genesis (begin) als exodus (uittocht) met zekere regelmaat tegen in niet-bijbels verband.
In spreektaal hoef je ze niet zo vaak te gebruiken, omdat de woorden grote uittocht of volksverhuizing danwel begin of schepping de lading in de regel prima dekken. Waar dat poëtischer mag, kun je ze zeker in de dagelijkse omgangstaal ook prima gebruiken.

Meestal gebruik je in de omgangstaal het woord dat het meest om je heen gebruikt wordt of het meest voor de hand ligt. Voor een speech of verhandeling zul je al eerder naar dergelijke 'trapje hoger'-woorden met net iets meer lading grijpen, mits die in je verhaal past.

Toegevoegd na 3 minuten:
Dat alleen al hier zoveel mensen de woorden helemaal niet danwel alleen in bijbels verband kennen, is vooral een teken van taalverarming .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Omdat het archaische woorden zijn, die niet in ons moderne taalgebruik meer passen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel archaïsche woorden zijn mooie woorden, maar daarom niet minder gedateerd,maar ik begrijp je bedoeling!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zijn ook heel mooie woorden. Maar zelfs mooie woorden raken in vergetelheid (ook zo eentje).
dat zijn bijbelboeken die gebruik je volgens mij niet in de gewone taal
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in de bijbelse taal wordt het wel veel gebruikt maar niet in de dagelijse taal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Se bunt uut de tied.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is misschien wel zo dat dat uit de tijd is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoewel, het woord exodus voor uittocht, kom ik toch nog regelmatig tegen. En selling England by the pound staat bij mij ook hoog in het vaandel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wil niet zeggen dat ik deze woorden dagelijks tegenkom in niet-bijbels verband, maar wekelijks tot maandelijks zeker. Er zijn woorden die ik minder vaak tegenkom.
Omdat taal zich ontwikkelt, en woorden die voortkomen uit een elementaire kennis van de bijbel binnenkort geheel vergeten zullen zijn.
Het is niet voor niets dat voor studenten kunstgeschiedenis de kinderbijbel op de verplichte boekenlijst staat.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wallah...ik ga je zeggen...Je moet toch wel kunnen checken wie die dudes met die jurken zijn, die op die oude shit schilderijen staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat Exodus en Genesis nooit tot een dagelijkse taal hebben behoort. Het zijn nog steeds bestaande en veel gebezigde namen in een religieuze setting.

Het zijn typisch woorden voor situaties die niet zoveel voorkomen en daarom gebruiken we ze niet dagelijks. Maar het is nog steeds heel gebruikelijk om bij een uittocht van mensen te spreken van een Exodus en van een Genesis bij het begin van een ontwikkeling.

Graag ook zo houden. Het verwijst naar een oude traditie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gebruikelijk? Ik kom hier niemand meer tegen die nog weet waar je het over hebt, met Genesis en Exodus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echt wel!
In de media en door goede docenten. Gebruikelijk maar niet erg vaak, dat zei ik al. Gebruikelijke maar zeldzaam omdat deze situaties zeldzaam zijn. Kennelijk niet bij jou. Misschien ook wel zo rustig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb nogal veel te maken met multiculturele HBO studenten. Hun kennis van de westerse cultuur is gering, hun kennis van de eigen cultuur trouwens ook. Ik constateer een gemis aan gemeenschappelijke culturele coordinaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat dacht ik ook. Maar nee. Een enkeling komt met "O ja...Phil Collins"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar ik wilde de pompoen schillen, maar mijn tatlim wilde hem op dorpswijze (zoals haar moeder die maakte), nl. met schil en al. Ik vind hem daardoor wat gronderig worden, maar ja...ik ben geen expert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
I'am lost .. ..
Krachtige woorden Genesis en Exodus, naar mijn weten worden deze woorden wel gebruikt voor benoemingen zoals van een project bijvoorbeeld.

Persoonlijk vind ik deze woorden veel betekenis hebben en voegt iets toe aan de oorsprong/ontstaan van het heelal.