Waarom zeggen we getallen van rechts naar links op?

Waarom zeggen we voor bijvoorbeeld 25, "vijf en twintig" en niet "twintig en vijf" zoals bijvoorbeeld in het engels?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.2K

Het beste antwoord

Anders dan Robm vind ik de ‘waarom’vragen juist het meest interessant. Alles heeft een reden, en vaak is die juist UIterst interessant. Moet je wel bereid zijn om even door te denken, of te zoeken. Ik ben een beetje allergisch voor 'dat is gewoon zo'. Niks gewoon.
Dit vind ik op http://www.wegwijslezer.nl/php/question.php?QuestionID=38 en zoiets dacht ik zelf ook wel. Ik kan er wel wat mee.

“Onze manier is het psychologische systeem. Zeg je dus 25 als twenty-five (twintig-vijf) dan is dat de cijfermatige manier. Zeg je 25 als vijf en twintig, dan is dat het psychologische systeem. Wij redeneren dat de kleine getallen het meest overzichtelijk zijn. Hoe groter het getal, hoe abstracter het wordt. In die redenatie vinden we dat we de kleine getallen voorop moeten zetten: eerst de eenheden en dan de tientallen.”

Waarom de Engelse twenty-five wordt er ook genoemd. En inderdaad: Chaucer heeft het nog over ‘wol nine and twenty in a compagnie’.
(bi aventure yfalle in felaweship, and pilgrimes were they alle, maar dat terzijde)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk, dit verdiend een plus!

Andere antwoorden (3)

Dat hebben we ooit zo afgesproken. Als iedereen het anders gaat doen wordt het een zooitje. We hebben ook afgesproken rechts te rijden. Zie je het voor je als we dat niet hadden gedaan? De helft rechts en de helft links. Op de meeste waarom vragen is dit antwoord van toepassing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
we hadden de afspraak ook anders kunnen maken. Kijk bv naar het Engels en Frans. Twenty-five en vingt-cinque.

In het Duits is het weer funf und zwanzig.

Ik vermoed een germaanse afspraak bij ons tegenover een romaanse in Frankrijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, wij volgen de germaanse methode.
Echt een "afspraak" zou ik het nu niet noemen, maar het is wel een feit dat we een Germaanse taal spreken, en daar heeft het in elk geval heel veel mee te maken. Engels is hierop een uitzondering omdat deze taal vroeger onder enorm veel invloed van het Frans stond.