Hiel is een lichaamsdeel en hak een deel van het schoeisel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Motiveer dan ook even die minnetjes, dat vind ik wel zo sportief. Het is volgens mij toch echt het juiste antwoord. Ik neem wel aan dat je zelf wel weet waar je hiel zich bevind aan je lichaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van mij een plus. Hoewel het synoniemen kunnen zijn zal in het dagelijks taalgebruik bij hak verwezen worden naar schoeisel dat de hiel ondersteund.
De hiel is het achterste deel van de voet en een synoniem van hak.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hak — hiel. De hiel is het achterdeel van de voet, de hak dat van den schoen. Voor kousen gebruikt men niet hak, maar hiel. In gemeenzame taal hoort men meer hak dan hiel.

Toegevoegd na 7 minuten:
Hak wordt dus meestal gebruikt bij schoeisel (schoen, kous) voor de plaats die ondersteuning geeft aan de hiel. Maar in medische termen is "hakvoet" bijvoorbeeld een afwijking ('pes calcaneus') aan de hiel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hiel is de achterkant van je voet. En een hak zit aan een schoen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Formeel hebben de andere beantwoorders natuurlijk gelijk.
Maar wij in Brabant hebben het over onze hakken
{ kende gij ok op oe hakke lope?]
als we de achter/onderkant van onze voeten bedoelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Synoniemen net: "In gemeenzame taal hoort men meer hak dan hiel." Braobants is geen gemeenzame taal ;o)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Was men maar op Brabant zo trots als een Fries!" En daar ben ik het volkomen mee eens ;-)
Amadea
13 jaar geleden
Brabants is juist wél een gemeenzame taal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Was een grapje, ben ook Brabants.
Je kunt iemand 'een hak zetten'. Een hiel zetten is onmogelijk, want dat is een lichaamsdeel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier past maar een antwoord. De hiel is de achterkant van de voet , de hak de achterkant van de schoen . Wat ze in Brabant of waar dan ook zeggen verandert niets aan dit feit .