Het woord mascara komt van het woord masque (masker).
In onze make-up wordt mascara pas sinds 1913 gebruikt.
De chemicus, T.L. Williams, bedacht mascara voor zijn zus om haar te helpen haar man te veroveren. Hij mengde vaseline met steenkoolpoeder en creëerde daarmee een product waarmee ze haar wimpers donkerder en opvallender kon maken. Het was de 1e mascara! Later produceerde hij mascara (Mabelline)

In het oude Egypte werden gezichten opgemaakt met lijntekeningen als een soort maskers. Hierbij werd ook mascara (mengsel om wimpers zwart te maken) gebruikt.
Hier is de naam mascara waarschijnlijk op gebaseerd. Dat er al heel lang mascara wordt gebruikt, blijkt uit oude vondsten.
Onderstaande afbeelding is hier een voorbeeld van.
Het langwerpige cosmeticaflesje is gebruikt om mascara in te bewaren. Het wordt gedateerd in de tijd van de farao's van de 18de en 19de dynastie, Amenhotep III tot Ramses II (ca. 1400-1225 v.Chr.).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Eigenlijk wel.
Van het Italiaanse woord 'maschera', masker.
AWM
14 jaar geleden
Klopt helemaal...

En weet je als je gemaskeerd bent, dan voel je je gekleed... Zonder mascara op voelt alsof je bloot bent...

Vraag het maar aan die meisjes of vrouwen die dat altijd doen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt helemaal