Schrijf je 'De Tweede Wereldoorlog' officieel met hoofdletters?

..of niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
23K

Het beste antwoord

Ja, gebeurtenissen worden met een hoofdletter geschreven volgens het Groene Boekje.

Toegevoegd na 1 minuut:
Gebeurtenissen krijgen een hoofdletter:

Leidens Ontzet wordt nog altijd herdacht.
Oorlogen worden als gebeurtenissen beschouwd, niet als perioden, en dus schrijven we de Tweede Wereldoorlog, de Tachtigjarige Oorlog.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk dat je het zo schrijft:

'de Tweede Wereldoorlog'

De 'd' van 'de' zonder hoofdletter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, dat klopt
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Er zijn allerlei regels voor de spelling met hoofdletters.
In het geval van namen van feestdagen en historische gebeurtenissen krijgen deze een hoofdletter tenzij de naam onderdeel uitmaakt van een samenstelling of afleiding.

Regel 7: Namen van feestdagen en historische gebeurtenissen krijgen een hoofdletter, tenzij de naam onderdeel uitmaakt van een samenstelling of afleiding.
Koninginnedag
Pasen (maar paasnacht)
Hemelvaart (maar hemelvaartsdag)
de Tweede Wereldoorlog
oudejaarsavond.
---
Schrijf je 'De Tweede Wereldoorlog' officieel met hoofdletters?
Ja, officieel schrijf je De Tweede wereldoorlog' met hoofdletters.
( Voor het gemak schrijft men ook wel WOII )
Toegevoegd op 07 januari 2019 09:38: tekst