Hoe kan het dat je stem-types verwacht bij bepaalde personen?

In Duitsland is alles op TV met voice-over in het duits gezet. En soms zijn de stemmen gewoon fout. Ook als je de persoon niet kent, 'klopt'de stem gewoon niet. Hoe kan dat, dat je een bepaalde stem verwacht en onmiddelijk hoort als een stem niet klopt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal

Het beste antwoord

Volgens mij zijn het hormonen die zorgen dat bijvoorbeeld mannen zowel groot worden, als tegelijkertijd een zwaardere stem krijgen. Dus past een lage stem niet bij een grote man, omdat dat bijna niet voorkomt.

Hier heb je nog een leuk voorbeeld:

Toegevoegd na 3 minuten:
Met een lage stem bedoel ik natuurlijk een hoge stem :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Geen idee. Ik denk dat het met het uiterlijk van de persoon te maken heeft. Ik zag ook ooit iemand die ik niet kende, en toen hij de eerste woorden sprak, klonk het heel anders dan verwacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Net als iemands uiterlijk of iemands karakter heeft ook een stem bepaalde kenmerken. Zoals ruig/zachtaardig/nors/agressief/vriendelijk/stoer/lief et cetera. Als deze totaal niet met elkaar overeenkomen valt dat direct op.
Bij iemand die qua uiterlijk en karakter erg stoer, ruig en agressief overkomt verwacht je geen lieve, zachte en vriendelijke stem. Dat botst.
Meestal past iemand zijn stem ook wel zelf al bewust of onbewust aan 'aan het type mens dat hij is. Maar ook in het echt maak ik weleens mee dat ik iemands stem eigenlijk niet bij hem vind passen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zit tussen je oren. Bij bepaalde kenmerken van een persoon verwacht je bepaalde stem. Een ander verwacht weer een andere stem. Als dat anders uitpakt dan werkt dat heel verwarrend. Kijk maar eens naar deze Belgische talkshow.
escape
13 jaar geleden
Zit in je hoofd....

Toegevoegd na 4 minuten:
Vaak als je een stem hoort en het beeld klopt niet met je verbeelding, dan krijg je een vreemde verbinding, raar maar waar!