Wat is een Past participle? (Engels)

Graag goeie duidelijke uitleg bedankt! Heb het nodig voor engels morgen. Kunnen jullie er één voor doen met het woord blow dankje!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
53.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.taaldok.nl/engels/grammatica/irregularverbs.php Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Het beste antwoord

een past participle is een voltooid deelwoord.
Dus een vorm van een werkwoord van iets dat je al gedaan hebt. (blazen geblazen)

Voor het werkwoord to blow is dat dan blown.

Toegevoegd na 1 minuut:
voorbeeldje:

Jaycee has blown the biggest bubble- gum bubble ever
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry voor de andere jullie hebben allemaal een goeie uitleg gegeven maar deze stak er boven uit.

Andere antwoorden (2)

Voltooid deelwoord.

Toegevoegd na 1 minuut:
Blown, is het voltooid deelwoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een voltooid deelwoord. Het woord dat deel uitmaakt van het werkwoord en waardoor de zin afgesloten wordt.

Toegevoegd na 31 minuten:
Een voltooid deelwoord is nooit het enige werkwoord in een zin. Er staat altijd een ander werkwoord bij nl. de persoonsvorm.
Hij heeft gebeld, zij is geweest;
Heeft en is zijn de persoonsvorm in de zin,
gebeld en geweest het voltooide deelwoord.

Voorbeelden van past participle zijn;
sunk, bitten, broken, eaten, written etc.
it was broken,
it has sunk,
he had eaten,
she has been,
Dit zijn dus voltooide deelwoorden in de verleden tijd, je hebt het dus gedaan, vandaar 'past', verleden.

je hebt echter ook 'present participles', voltooide deelwoorden in de tegenwoordige tijd. Dan ben je het dus aan het doen, ermee bezig, nu dus. Daar wordt dan 'ing'
achter het voltooide deelwoord gezet.
I`m walking,
he 's eating,
she 's working,
they 're going.

Dit zijn dus net als in het Nederlands deelwoorden in de v.t.t. en in de v.v.t. (voltooid tegenw. tijd - voltooid verleden tijd)resp. present participle - past participle.

Toegevoegd na 37 minuten:
Sorry, dat laatste moet zijn 'tense'.
Dit staat voor bijv. de verleden tijd (past tense) participle is voltooid deelwoord.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de duidelijke uitleg!