Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom wordt tegenwoordig 'erbij' gebruikt op de lagere school ipv "plus"???

Mijn stiefdochter leert om op te tellen in de vorm: 2 erbij 6 is 8. Ten eerste vind ik dit GEEN goed Nederlands, want ik zou zeggen: 2 en 6 erbij is 8; ten tweede: WAT is er mis met 'plus' ??? is dat zo'n moeilijk begrip??? Ik heb er zelf vroeger ook nooit moeite mee gehad, of veronderstelt men tegenwoordig dat de begripscapaciteit van de jonge leerlingen tot een absoluut nulpunt is gedaald? WIE heeft het ooit verzonnen en opgelegd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt ook helemaal niet lekker :S

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

dat doen ze omdat dat makkelijker is voor die kinderen
erbij daar zit bij in dus weten dat je dat op moet tellen

en eraf zit af in dus dat moet van elkaar af

later leren ze nog wel dat dat plus en min moet zijn

en dat moet ook anders zouden die zeggen erbij duimpjes en eraf duimpjes
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij eraf duimpjes krijg ik een heel ander beeld+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja nu je zegt
maar feit blijft dat het allebei vervelend is haha
Ik ben 33 en kan me nog goed herinderen, dat we op de basisschool ook de erbij vorm gebruikten. Dus het is zeker niet nieuw. Mijn begrippencapaciteit is ook prima. Dus zou me hier niet te veel over opwinden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat me ook niet over het niveau van begrip van de leerlingen zelf (i.c. jou), maar over wat de beslissers denken welk niveau de leerlingen hebben. WIE heeft het beslist enWAAROM... DAT zijn eigenlijk mijn vragen... Want het is geen correct Nederlands. Op deze manier dwing je kinderen incorrect Nederlands te leren eigenlijk en dat begrijp ik niet van opvoeders.
Verschilt per school denk ik. Ik zit nu in de 5e klas van de middelbare, en ook ik ben opgevoed met plus. En zo lang geleden was het niet dat ik op de basisschool zat. Wel ben ik het met je eens dat erbij geen goede term is...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding