Welk dialect in Nederland is het moeilijkst te verstaan?

Fries niet want dat is een echte taal .

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
7.8K
Kimath
13 jaar geleden
je komt zelf uit Friesland zeker :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor wel leuke reactie LOL :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke vraag, ik kom uit Denemarken, daar pratte ik fynsk, dat was ook iets waar je ingewijd voor moet zijn.

Het beste antwoord

Dan ga ik voor Zeeuws, daar is echt geen touw aan vast te knopen.
Jaren geleden zat ik in een recratie (animatie) team op een camping bij ons in het dorp. We hadden een gezin zeeuwen.
De moeder bracht haar kinderen bij ons voor het programma en vroeg toen of we een dokter in het dorp hadden want ze had last van... eeeh... Nou ja, tot op de dag van vandaag weet ik nog niet waar ze last van had, iets in de buik geloof ik, maar voor de rest was het absoluut niet te verstaan.

Toegevoegd na 2 dagen:
Sommige mensen (waaronder vraagsteller) vinden Sallands ook een onverstaanbaar dialect.

Maar het zal er dan wel net aan liggen waar je woont. Ik woon in de buurt van Salland en kan iemand als Eric Hulzebos dus echt prima verstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Veel dialecten groeien als gevolg van dialectnivellering steeds meer toe naar het Standaardnederlands (of Algemeen Nederlands, "ABN"). Wanneer men het Haarlems neemt als norm voor Standaardnederlands - iets dat natuurlijk altijd tot op zekere hoogte een kunstmatige afbakening blijft - dan blijkt uit onderzoek dat de West-Vlaamse en Groningse (en eventueel de Limburgse, zo men dit als vormen van Nederlands wil beschouwen) dialecten hier het meest van afwijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Persoonlijk vind ik het Gronings het moeilijkst.
Ik heb ooit gewerkt als zo n vervelende telemarketeer die tijdens het eten opbelt, je weet wel. Nou met Groningers was ik snel klaar, want ik verstond ze niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh ja was er niet zo'n schaatser die onverstaanbaar Gronings praat ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Goldenten: Ik denk dat je Hulzenbos bedoelt, maar die praat niet echt Gronings, dat heet Sallands.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja Hulzenbosch dat was hem . Leuk ik ben benieuwd of we hem deze dagen weer te zien krijgen op tv met al die schaatsmarathons.
Als iemand nu antwoord : Sallands ! dan wordt dat kandidaat beste antwoord :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grinnik, ik zal mijn antwoord aanpassen :)
Persoonlijk denk ik het Midden- en Zuidlimburgs. Dat is voor vrijwel niemand echt goed te verstaan. Zelfs mensen, die goed Duits spreken, weten niet waar men het over heeft terwijl vrijwel alle Limburgse dialecten een link hebben naar het Duits.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk het limburgs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spreek je zelf een van de Nedergermaanse dialecten dan zul je met de andere varianten minder moeite hebben. Verstaanbaarheid van dialecten hangt toch heel erg van jezelf af. Hoewel mijn vader een Zeeuw was heb ik met Zeeuws meer moeite met Gronings, domweg omdat ik mijn kindertijd in Groningen gewoond heb.

Het verschil tussen een taal en een dialect is overigens nogal arbitrair. Er zijn gewoon geen duidelijke criteria voor aan te geven hoewel je een eind komt met het gegeven dat taal en cultuur nauw met elkaar verweven zijn. Zo is het Nedergermaans net zo goed een erkende taal als het Fries, hoewel de Friezen veel meer aan de weg getimmerd hebben om erkenning te krijgen. Van mij mag je het allemaal talen of dialecten noemen. In die zin is het Fries overigens geen dialect van het Nederlands of andersom. Er is meer verwantschap met Scandinavische talen en Engels te bespeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand (wie?) heeft eens gezegd: "het verschil tussen een taal en een dialect is een leger".
Voor iemand die in (bijv.) Friesland woont is (bijv.) Nijmeegs misschien het moeilijkst te verstaan, en andersom.

Ligt eraan waarmee je opgegroeid bent en of je een dialect snel kan oppakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat dacht ik ook net, maar ik weet dat ook al woon je 20km van volendam af, je kunt die pure dialect niet volgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kan heel goed zijn, Gdanonym.
Was ook maar een voorbeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb als buitenlander Nijmeegs geleerd, niets moeilijks aan. Voor mijn gevoel ABN ;)Men vraagt me vaak, waar ik vandaan kom, ik denk, mijn dialect is een mengeling van beetje aangeleerd Nederlands, Nijmeegs en whatever..
fries gronings limburgs zeeuws
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk niet aan een dialect in het bijzonder. Was een tijdje in een kosthuis in Veendam en daar vroegen ze me of ik wel mouse lustte. Dat bleek boerenkool te zijn, nou zeg ik je.

Gebieden waar men een dialect spreekt willen zich graag afscheiden door zich verstaanbaar te maken. In die zin zijn alle dialecten moeilijk verstaanbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volendams!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het dialect van Kerkrade wordt over het algemeen beschouwd als het moeilijkst te begrijpen Nederlands dialect. Waar uit andere dialecten nog wel woorden te zijn onderscheiden, klinkt Kerkraads als een soort vreemd Duits met een spraakgebrek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wittegeit? Knie !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koknie zeker. Maar Brabants is geen dialect, maar een accent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:-) + foah tu humoah
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hagenees?
Groesbeeks, niet te verstaan. Ik woon er 15 km vanaf, maar lukt me gewoon niet. Genneps is ook zoiets, had vroeger daar mijn garage, mooi dat ik ze niet verstond aan telefoon, als ze opbelde met dit of dat moet vervangen worden. Ik dacht, zal wel, slimmerikken ook nog, haha. Ergste is, dat ze ook geen ABN kennen, dus je moet alle zeilen bijzetten wil je tot een afspraak komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plus voor je persoonlijke ervaring met de taal +
Ik vind mensen uit Den Haag die echt plat praten niet te verstaan. Maarja, dat is voor iedereen natuurlijk weer anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hagenees, zoals dat van Matsoe Matsoe
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tussen vaasen en elspeet niet te versttaan