Wanneer gebruik je 'kennen' en wanneer 'weten' in een zin als 'ken/weet je er nog meer'? Of is het allebei goed?

Het is maar een voorbeeldzin dus gelieve de algemene regel te geven.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
5.5K

Het beste antwoord

Bij de voorbeeldzin kunnen beiden.

Kennen gebruik je als je echt iets ooit hebt gezien, zoals een persoon die je kent via via etc.

Weten is als je echt iets op de details weet. Als je bijvoorbeeld weet hoe een lichaam werkt, dan zeg je "Ik weet hoe een lichaam werkt" echter "Ik ken een lichaam" betekent dan dat je een lichaam wel kent, je kunt het aanwijzen als je een lichaam ziet, maar je weet niet hoe een lichaam in elkaar zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+!

Andere antwoorden (1)

Wat je weet kan je herinneren, wat je kent alleen maar herkennen.

Stel je voor: je krijgt tien foto's te zien van bomen. Een daarvan is de boom uit je eigen voortuin. Die eigen boom zal je direct her-kennen. Dat komt omdat je hem al kent. Maar om die boom uit her-innering na te tekenen met ieder blaadje en twijgje op de juiste plek, daarvoor moet je eerst echt alles van die boom weten (het ge-innert hebben ;)