Wat betekent à font perdu?

In de zin:
Vooral voor langetermijninvesteringen in de ICT-infrastructuur en experimenten 'à fond perdu' is het moeilijk een harde business case op te stellen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
3K

Het beste antwoord

Experimenten waarbij men er al bij voorbaat bij uitgaat dat het geen financieel resultaat oplevert.

Dit vloeit voort uit goed koopmanschap, een term die aangeeft dat je bij je bedrijfsvoering kosten moet boeken wanneer je een redelijk vermoeden krijgt dat ze zich zullen voordoen, terwijl je opbrengsten pas boekt als je zeker bent dat ze komen.

Experimenten zijn experimenten. Als je de uitkomst wist, dan was het geen experiment. Het goed koopmansschap leidt er dan toe dat je bij voorbaat van 100% verlies moet uitgaan. Dan kan het alleen maar meevallen.

Moet je het dan niet doen? Dat is niet de conclusie. Er is namelijk een verschil tussen de boekhoudkundige werkelijkheid en de werkelijke werkelijkheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat er geen zekerheid zal/kan zijn dat de investering zal worden terugbetaald...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
financiering à fonds perdu
'' à fonds perdu'' :gestort zonder uitzicht op vergoeding of terug betaling, met afstand van kapitaal '

De investering komt dus eigenlijk neer op een gift.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
"à fonds perdu" betekent dat er geen inkomsten verwacht worden op een bezitting. Geen restwaarde van het bezit in de boekhouding.
Mijn 6 jaar oude auto rijd ik "à fonds perdu". Ik ga ervan uit dat ik er nix voor terug krijg, bij faillissement of doorverkoop. Hij staat niet op de balans van waardevolle bezittingen.