Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn broers zijn van mij, verkeerd gebruik van 'mijn'?

Is het niet gek dat je dan ''mijn'' gebruikt? Aangezien je hiermee impliceert dat de broers van jou zijn, terwijl ze in werkelijkheid niet in mijn bezit zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
683

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

'Mijn'hoeft niet alleen bezit of eigendom te betekenen. Het kan ook duiden op een speciale relatie, zoals in mijn land, mijn hobby en mijn mening hierover.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk dat dit minder taalkundig uit te leggen valt ,dan eerder familiair -traditioneel.
Op de buiten spreekt me hier nog altijd van 'ons' Emma , als het iemand van de familie is.
Klinkt een beetje clan-achtig.
En in sommige families zien ze ' broers' of 'zussen' als bezit ... kijk maar eens naar vele Arabische culturen .
Bij ons geldt dat minder of in het geheel niet meer.

Toegevoegd na 3 minuten:
den buiten = platteland (sorry)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet het "mijn broers"impliceert dat, maar het "zijn van mij" klopt niet. Het woord mijn moet in dit en veel andere gevallen niet letterlijk genomen worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zijn míjn broers, niet die van mijn vriend. Door "mijn" te gebruiken maak je duidelijk dat het op jou van toepassing is en niet op een ander. Dit is mijn antwoord op jouw vraag. De vraag is niet jouw persoonlijke eigendom, maar je hebt hem wel bedacht en op Goeie Vraag geplaatst. Daarom is het jouw vraag en niet de mijne.
(Lees meer...)
Amadea
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding