Waar komt het woord pikkedonker vandaan, en dan met name het "pikke" gedeelte?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
11.5K

Het beste antwoord

Pik of pek, denk aan teer. Dus pikzwart
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

'Pik' in deze betekenis slaat terug op pek, teer. Dat is zwart, en dus heel donker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jc54
13 jaar geleden
Donkerzwart;-)
Ik heb ooit een uithangbord moeten schilderen met de kreet: PIKHEET. Dat is een roep uit de scheepvaart, om aan te geven dat er koffie is. Als de PEK te heet was om te breeuwen (open naden vullen met touw en pek) dan werd er een koffiepauze ingelast om de pek te laten afkoelen.

Ik wist dit op dat moment ook niet, maar het werd mij verteld door een bootsman. Hij wilde dit bord aan zijn zomerhuis, als herinnering aan de rustpauzes aan boord.

Dit alles hier ter bevestiging dat met PIK pek wordt bedoeld en pek is zwart-als-de-nacht.
Ivana