Waarom of hoe komen we erbij dat 15 minuten een kwartier is?

Hoe en wat?! Kwartier?!
Ik zou zeggen dat het een kwartuur zou moeten zijn.
Wat veel logischer is aangezien 15 minuten een kwart uur is. En niet een kwart ier.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
2.6K

Het beste antwoord

Het woord kwartier is afkomstig van het Franse quartier. Dat betekent "vierde deel van een maat". En dat komt weer uit het Latijn: quartarium.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

deze vraag is al een aantal keer eerder gesteld.

Kwartier is afgeleid van kwartuur. (verbastering)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bijvoorbeeld deze vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/strikt-genomem-kwartier-kwartuur-genoemd.20538
Kwartier is een benaming voor een kwart van iets, dus niet alleen van 25% van een uur.
Bij voorbeeld delen van een geslacht dier, van een uier, van een gebied, van schijngestalten van de maan, soldatenverblijf, van een wapenschild. Kun je vinden in een woordenboek al dan niet op internet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vier kwartjes was een gulden toch. En weet je waar het woord dubbeltje vandaan komt. De stuiver was er eerder dan een dubbeltje en dus werd het dubbeltje naar het dubbele van een stuiver genoemd. 't Is maar dat het weet.