wat hebben de tien geboden te maken met het toekomstig werkwoord -zullen-?

Gij -zult -niet doden....enz.Wie zegt dat?
Is dit iemand die in de toekomst kan kijken?
Want nu doen de mensen dit dus wel!
t Zou toch fantastisch zijn dat we dat inderdaad allemaal niet meer -zullen- doen?
Zullen is toch echt iets anders dan gebieden?
Bijv. er zou dan moeten staan Ik gebied u niet te doden....enz.
Gij -zult- niet is dan toekomstig bedoeld, en dat is heel wat gunstiger dan de huidige opvatting van gebieden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal

Antwoorden (4)

gij zult is iets anders dan gij zal.
zult is gebiedende wijs, dus als aansporing bedoeld.
Rieneke1
13 jaar geleden
er zijn meerdere betekenissen van het werkwoord zullen. Een daarvan is 'verplicht zijn', en die betekenis geldt hier.
itsme
13 jaar geleden
Bij mij staat het er zo:

1. „Ik ben Jehovah, uw God . . . Gij moogt geen andere goden hebben tegen mijn persoon in.
2. Gij moogt u geen gesneden beeld maken, noch enige gedaante gelijkend op iets wat in de hemel boven of wat op de aarde beneden of wat in de wateren onder de aarde is. Gij moogt u voor die niet buigen, noch u ertoe laten bewegen ze te dienen . . .
3. Gij moogt de naam van Jehovah, uw God, niet op onwaardige wijze opnemen . . .
4. Ter gedenking van de sabbatdag, om die heilig te houden, dient gij zes dagen dienst te verrichten en moet gij daarop al uw werk doen. Maar de zevende dag is een sabbat voor Jehovah, uw God. Gij moogt generlei werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter . . .
5. Eer uw vader en uw moeder, opdat uw dagen lang mogen blijken te zijn op de grond die Jehovah, uw God, u geeft.
6. Gij moogt niet moorden.
7. Gij moogt geen overspel plegen.
8. Gij moogt niet stelen.
9. Gij moogt als getuige geen valse verklaring tegen uw naaste afleggen.
10. Gij moogt het huis van uw naaste niet begeren. Gij moogt de vrouw van uw naaste niet begeren, noch zijn slaaf, noch zijn slavin, noch zijn stier, noch zijn ezel, noch iets wat uw naaste toebehoort.” — Exodus 20:2-17.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zult moet hier gelezen worden,als dat mag je in de toekomst en op dit moment niet doen. over het verleden wordt gezwegen.