Wat betekent 'wanne'

ik hoorde dit een keer in brabant maar heb geen idee wat het betekent

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Taal
12.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in welk verband? Was het zomaar een tussenwoord, of een zelfstandig naamwoord. ""Wat een"", wordt in de spreektaal idd ""wanne"", maar dat bedoel je waarschijnlijk niet, want dan zou je uit het zinsverband de betekenis opmaken. Dus graag nog een toelichting/

Antwoorden (6)

As wij zegguh, wanne schônne wage, dan bedoelen wij, wat een mooie auto
13 jaar geleden
Hier een paar voorbeelden van het gebruik van wanne uit het brabants dialect woordenboek. (zie link)

Wat een lomperik - wanne klippel
Doei hé - Houdoe wanne
is het niet? - wanne?
nietwaar? - wanne?
of niet - wanne
tot ziens - houdoe wanne

Als je googelt vind je opmerkelijk veel hotels en restaurants met de naam "Wanne". En zelfs een wandelroute met die naam. Als je meer wilt weten over
de naam, kun je natuurlijk altijd eens contact opnemen
met zo'n hotel of restaurant. Meestal staat er een
email adres op de site. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoogstwaarschijnlijk een verbastering waar niet?wor nie?(brabants)wonne?
13 jaar geleden
Ik ken wel de wan, een (vaak stoffen) zeef waarin koren/meel gezeefd wordt, en de wan waarmee water uit de put wordt geschept en de wanmolen (scheidt koren en kaf).
Dan zou wanneN zeven dan wel waterscheppen kunnen zijn.

Zie ook hier: http://www.encyclo.nl/begrip/WANNEN
en hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wanmolen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jc54
13 jaar geleden
Mooi geprobeerd, maar dan is het A.B.N. en geen Brabants.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je hoort in Brabant hoeft niet Brabants te zijn.
In het duits betekent "wanne" badkuip, ik weet niet in welke context je het hebt gehoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tot mijn achtste heb ik in Deurne (Brabant) gewoond. De buurvrouw zei na elke zin: wanne! In dat verband is het een soort van stopwoordje en betekent zoveel als 'nietwaar dan?