Wanneer ben je precies onafhankelijk?

Stel het gaat niet goed thuis en je wilt op je 18de het huis uit, is dat dan mogelijk of komen er nog een heleboel dingen bij kijken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (9)

Ik ben 18 en ga zo snel mogelijk het huis uit (studeren), waarmee ik aan wil geven dat het heel normaal is om op je 18e het huis uit de gaan, om welke reden dan ook. Er moeten wel een aantal zaken geregeld worden, zoals uiteraard het zoeken en vinden van een nieuw huis / kamer / appartement. Daarnaast moet je nog wat randzaken regelen, zoals het inschrijven in een nieuwe gemeente (als je verandert van gemeente uiteraard) en bij alle instanties waarmee je te doen hebt je adreswijziging doorgeven.

Toegevoegd na 3 minuten:
Om nog even terug te komen op je hoofdvraag: je bent compleet onafhankelijk als je in geen enkel opzicht meer de hulp van je ouders nodig hebt, bijvoorbeeld financieel gezien, of om je was te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent 'onafhankelijk', of beter: zelfstandig genoeg als je zelfstandig voor jezelf kunt zorgen. Denk aan: jezelf verzorgen, zorgen voor inkomen en onderdak, een studie of werk, goed met je geld kunnen omgaan.
Je zult dus moeten zorgen dat je een plek hebt om te wonen en een inkomen moeten regelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onafhankelijk ben je wanneer je je eigen inkomen verdient en van dat eigen geld je woonruimte en levensonderhoud betaalt. Als er geen andere mensen nodig zijn om jou te helpen bij het dagelijks leven.
Amadea
12 jaar geleden
Ha, die Acyx;

Ook als je op jezelf gaat wonen en studeren blijf je afhankelijk van degenen die je inkomen verzorgen. Echt onafhankelijk ben je pas als je niemand meer nodig hebt om te overleven en niets meer te verliezen hebt. Niet iets wat in onze maatschappij nog vaak voorkomt of waar je naar zou willen streven lijkt me.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Acyx,

Ja hoor dat is mogelijk. Ik kan je zelfs vertellen dat je eerder dan je achttiende uit huis kan gaan. Je kan dan bijvoorbeeld op kamertraining gaan.

Ikzelf ben op mijn zeventiende het huis uitgegaan (wel met schriftelijke toestemming van mijn moeder).

Zelf ben ik financieel altijd goed gesteund en was dit voor mij geen probleem en was ik in die zin nog wel afhankelijk van mijn ouders (naast het geld dat ik verdiende en de studiefinanciering die ik kreeg).

Als jij het huis uit gaat, komen er zeker een heleboel dingen bij kijken, dat heb ik de laatste jaren met vallen en opstaan geleerd.

1) De verhuizing zelf (het verhuizen van de spullen & het klussen).
2) Schoonmaken & koken.
3) Regeldingen (televisie, internet, abonnementen, het automatisch overmaken van de huur etcetera).
4) Discipline (je moet alles zelf doen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan werk & studie. Je huisgenoten zullen je waarschijnlijk geen preek geven zoals je ouders dat misschien zouden doen, als jij in de kroeg zit in plaats van te leren voor een tentamen).
5) Wennen (Vond het zelf wel erg wennen om op mijzelf te wonen. Het kan lang duren, voordat je je eigen kamer als je eigen thuis ziet).
6) Omgang met andere huisgenoten (bijvoorbeeld; de huisregels, irritaties naar elkaar uitspreken en rekening houden met elkaar).

Hoop dat je hier wat aan hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk kun je op je 18e het huis uit! Vogels verlaten op een gegeven moment het nest, dat is heel natuurlijk en heel gezond. Mensen zijn net als vogels, ze moeten niet te lang onder moeders vleugels blijven schuilen.

Je bent onafhankelijk als je je eigen woonruimte weet te regelen (met hulp van anderen, altijd handig), je eigen inkomen hebt en voor jezelf kunt zorgen: boodschappen doen, eten koken voor jezelf, je financiën in de gaten houden dus geen schulden maken en op tijd je rekeningen betalen.

Maar échte onafhankelijkheid zit in je geest. Dat je onafhankelijk van andere mensen oorspronkelijke ideeën hebt en die ook uitdraagt. Dat je niet al te emotioneel afhankelijk bent van andere mensen. Dat je je eigen gang durft te gaan en je niet al te veel aantrekt van wat anderen denken en vinden. You can go your own way! 18 is een mooie leeftijd om op eigen benen te gaan staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent onafhankelijk als je op jezelf kunt gaan wonen zonder (structurele) hulp van je ouders ; als je dus je eigen inkomen hebt en daarvan je eigen huur en kosten kunt betalen.
Uiteraard komen er een heleboel dingen bij kijken (verzekeringen, vaste lasten), maar dat wijst zich in de regel tamelijk vanzelf. Wel kun je tevoren inschatten voor welke kosten je komt te staan, welk inkomen daar voor nodig is en welke luxe je je niet (meer) kunt permitteren.

Met name op de site van het Nibud vind je veel interessante relevante info.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik adviseer jou, en andere jonge mensen, twee boekjes aan te schaffen. Een compleet naslagwerk voor alle mogelijk vragen die je tegen kan komen als je zelfstandig gaat wonen.

Hoe werkt dat?
een praktische hulpgids voor zelfstandig wonen
http://www.swpbook.com/1120

Nibud; voor boven de 18.
http://www.nibud.nl/professionals/alle-producten-en-diensten/producten/voor-boven-de-18.html

Geweldig. Red je je zelf!

Als je de kennis hiervan tot je hebt genomen, ben jij onafhankelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op je 18e kan niemand je sowieso iets in de weg leggen. Volgens de wet ben je dan meerderjarig (dus handelingsbekwaam). Het is wel mogelijk dat je ouders het ouderlijk toezicht op je spaar- en zichtrekening hebben verlengd tot je 21e, waardoor je pas dan aan je eigen centjes kan.

Ook kan je op je 17e al "zelfstandig" wonen, wanneer de jeugdrechter dit beslist en wanneer je voldoende onafhankelijk en financieel onafhankelijk bent.