Wanneer is een gedicht goed?

Je leest altijd wel iets en denk denk ik vaak super of ik denk pffff, maar wat maakt een gedicht goed. Of is het gewoon iets, een dingetje van de maker?

Toegevoegd na 21 minuten:
Ik begrijp de "gevoel" reacties en ik denk dat het net zo is als een fotograaf, een goede fotograaf legt zijn gevoel in de foto en de kijker snapt meteen de schoonheid ervan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Poëzie
3K

Antwoorden (6)

Als het je emotioneel raakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal juist, erg persoonlijk dus! +
Geef me je hand, geef me ze allebei
en vertel me dan heel even
dat je niet kunt leven

zonder mij.

Dit zei mijn vriendin vanmiddag tijdens de wedstrijd toen ik meer met voetbal bezig was en haar negeerde

Was even ontroerd,als het je bij blijft,als je je aangesproken voelt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een goed gedicht bestaat vaak uit weinig woorden die veel zeggen en je emotioneel ook nog raken.
Het is een geraffineerd spelletje met woorden, in de juiste volgorde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je erin hebt gezet wat je erin wilde zetten en als je je gevoel erin kan uiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als zich iets in je roert bij het lezen van een gedicht, als zich iets in je losmaakt, als je door die woorden getroffen wordt, dán is een gedicht goed.
13 jaar geleden
Een gedicht is goed
wanneer het persoonlijk word geschreven.
Als de persoon die het gedicht leest er emotioneel van word en het gevoel van het gedicht herkend.
Of als het gelezen word door een onbekende en het gevoel erg herkenbaar is.
Een goed gedicht is geschreven in weinig woorden.
Met niet tot weinig het gebruik van persoonlijk voornaamwoorden (ik,hij,zij,wij,jullie) en lidwoorden (de,het,een) in het gedicht.

Bij mijn eigen gedichten werkt het heel goed om het gedicht op te delen in korte alinea's met een regel wit ertussen.
En af en toe stukjes uit het gedicht later nog eens herhalen of bij de latere herhaling net even anders neertezetten, maar wel dat het lijkt op het eerdere stukje uit het gedicht.

(Dit vind ik een hele mooie vraag!)