Zijn er Nederlandse boeken uitgevers die boeken uitbrengen met creatieve boek covers?

In de bijlagen staan een aantal voorbeelden. Ik heb al een ontwerp voor het boek maar nog geen uitgever. Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Picture for question
3 jaar geleden
in: Poëzie
1.4K
Antoni
3 jaar geleden
Misschien kan je terecht bij de (drie) uitgevers van de boeken van je afbeeldingen? Overigens moet iedere boekcover apart worden ontworpen, dus iedere uitgever zal hieraan kunnen meewerken. Het maakt voor een uitgever weinig uit of de cover 'creatief' is ontworpen. Of begrijp ik je vraag verkeerd?
SentWierda
3 jaar geleden
Cover is niet een juist woord. Bij een boek heet zoiets: omslag.
Eigenlijk is elke boekomslag creatief. Een omslagontwerper voelt zich onheus bejegend als je zegt dat hij/zij niet creatief is.
Wat je bedoelt is: origineel. Boeken met originele omslagen.
tinus1969
3 jaar geleden
Wat bedoel je met: 'Ik heb al een ontwerp voor het boek maar nog geen uitgever.'? Omslagen worden meestal in opdracht ontworpen; schrijvers zoeken uitgevers; uitgevers zoeken de rest.
SentWierda
3 jaar geleden
Ik sluit me aan bij tinus1969: de vraag m.b.t. jezelf is vaag, onduidelijk. Wat is je bedoeling en wat heb je al gedaan?
Het woord ontwerp kun je op een aantal manieren opvatten:
- een inhoudsopgave (synopsis)
- een visie op of lay-out van de pagina's (het binnenwerk)
- een lay-out van de omslag.
Bovendien zijn er twee soorten uitgevers, De echte en jijzelf (= eigen beheer). De echte uitgevers laten een omslag ontwerpen door iemand die dat vaak doet. Als je een boek in eigen beheer maakt dan bepaal je zelf wat je wilt - maar dan wordt het resultaat bijna zeker niet fraai.

Antwoorden (1)

Alle Nederlandse boekenuitgevers brengen boeken uit met creatieve omslagen.
Soms onderscheiden de omslagen zich door originaliteit.
In veel gevallen, zoals bij streekromans, hebben de omslagen een bepaald stramien waarbij gepoogd wordt creatief te zijn maar waarbij in het geheel geen sprake is van originaliteit.
Omslagen worden niet ontworpen of aangeleverd door de auteur van het boek. Elke uitgeverij schakelt ontwerpers in die de omslagen maken.