Waarom is het gedicht 'Televisie' van Willem Wilmink een satire?

Willem Wilmink heeft een gedicht 'Televisie' genaamd geschreven. Dit is een satire, maar ik weet niet goed waarom. Kan iemand mij uitleggen waarom dit gedicht een satire is? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Poëzie
2.2K
Amadea
10 jaar geleden
Kan je de tekst ervan ook plaatsen? Het gedicht is door het veel voorkomende titelwoord moeilijk te vinden...
Amadea
10 jaar geleden
Ah wacht, het gedicht staat al op Goeie Vraag. Zie het antwoord van Absor op http://www.goeievraag.nl/vraag/overig/gedicht-gezocht.198640

Het beste antwoord

Wikipedia zegt: ´Een satire of hekeldicht is een kunstvorm waarbij vaak op humoristische wijze maatschappijkritiek wordt gegeven´.

Het gedicht van Wilmink is kritiek op het feit dat televisiekijken meer en meer de mensen afstompt, verdooft en in zijn greep krijgt. Zozeer zelfs dat gezinsleden vervreemd raken van elkaar. Men zit wel in dezelfde ruimte, maar iedereen zit zwijgend naar hetzelfde scherm te staren en ziet elkaar niet meer.
Het gedicht moet in de jaren zestig zijn geschreven, toen televisie betrekkelijk nieuw was. Het sprekende paard waar Wilmink het over heeft, is ongetwijfeld Mister Ed, het sprekende paard uit een populaire (Amerikaanse) kinderserie uit die tijd...

Kritiek op de veranderende maatschappij uit die dagen, dus. En zeker humoristisch!