Kan iemand mij vertellen wat Hugo Claus wilt zeggen met het gedicht Envoi?

Ik weet dat hij schrijft over het dichten zelf en hoe hij het soms beu is, maar ik moet een uitgebreide tekst schrijven over dit gedicht tegen vrijdag en ik begrijp verschillende verzen niet. Help ajb

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Poëzie
9K

Het beste antwoord

De titel verwijst naar een in de Middeleeuwen ontstane dichtvorm, speciaal bedacht om er verzuchtingen in te verpakken. Hierbij richt de troubadour/dichter zijn smeekbede tot een al dan niet bestaand personage dat in staat is om zijn wensen in vervulling te laten gaan.

Hugo Claus vertelt in dit gedicht met veel humor over het schrijven zelf, waar hij zijn inspiratie haalt, hoe hij zijn ideeën kanaliseert en hoe hij de verzen soms beu is en van zich af wil schrijven. Je kunt de tekst letterlijk interpreteren, als een wegzending. Brutaal, cynisch en ontluisterend, maar evenzeer gepassioneerd en halsstarrig. Het is een vraag om erkenning, om herstel en eerherstel.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
danku, maar gaat het ook niet over de liefde? zou je ook uitleg kunnen geven bij vers 9-14?