wat is de betekenis van:duisternis kan geen duisternis verdrijven, enkel licht kan dat. Haat kan geen haat verdrijven, enkel liefde kan dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Poëzie
3.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt dat ook lezen als een beeldspraak (dus figuurlijk): Haat is als de duisternis: zoals de duisternis 'zichzelf' niet kan verdrijven zo kan de haat dat ook niet.

Antwoorden (1)

Letterlijk: als het donker is, dan moet er licht komen, anders blijft het donker.
Als er haat en nijd en ruzie en oorlog is, dan moet iemand dat doorbreken met liefde en goede bedoelingen, anders blijft het ellende.

Dat betekent hetzelfde als:
Men kan geen kwaad met kwaad vergelden
Betekenis: je mag geen onrecht met onrecht beantwoorden.
Bijbelse achtergrond: één der leefregels die Paulus de gemeente van Rome aanreikt. (Romeinen 12 vers 17)

Toegevoegd na 2 minuten:
Het is een citaat van Phil Bosmans
Belgische pater en schrijver
Categorie: Theologen en geestelijken | Schrijvers (Belgisch) | Schrijvers (Hedendaags)

Duisternis kun je met duisternis niet bestrijden. Alleen het licht kan dat. Haat kun je met haat niet bestrijden, alleen de liefde kan dat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en figuurlijk?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik dacht dat het van Martin Luther king was?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het van een citatensite.
Niet deze, maar hier staat ie ook:
http://www.knack.be/nieuws/mensen/de-beste-van-phil-bond-zonder-naam-bosmans/article-4000031251890.htm Figuurlijk:
Men kan geen kwaad met kwaad vergelden
Betekenis: je mag geen onrecht met onrecht beantwoorden.