Om een gedicht te zijn hoeft het niet aan uiterlijke kenmerken te voldoen zoals rijm en vormgeving.
Een gedicht moet wel met relatief weinig woorden emotioneren of iemand aan het denken zetten.
Sterke gedichten maken dat je de wereld op een andere manier ziet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als het volgens bepaalde ritmes gaat.
Elk soort gedicht heeft een ander ritme zoals A rijmt op A en B op B en dan is dit een voorbeeld:

(A) Ik ben zo blij
(B) Ik kreeg een cadeau
(A) Een kookgerei.
(B) En een ritme gaat dus zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt ook niet-rijmende gedichten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dit is
Soms ook al een gedicht
Alles wat jij vindt dat een gedicht is, wel dat is een gedicht.
Het is de allerindividueelste uitdrukking van de allerindividueelste emotie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een gedicht is een tekst waarbij de woorden, het ritme en soms ook het rijm voor een bijzondere expressie zorgen.

Een gedicht is een tekst met een bijzondere vorm, inhoud en zeggingskracht.

Het is een literaire kunst vorm waarin de taal wordt gebruikt om effecten te bereiken die de eigenlijk betekenis verhevigen, ontkrachten, omlijsten of ook wel: juist in een onverwachte richting sturen.

Het blijft vaag.
En dat is het ook.

Er zijn nog meer definities, die zijn ook allemaal wazig en vaag.

Ik voeg een voorbeeld bij van een hele bekende Vlaamse dichter, Paul van Ostaijen:

Marc groet 's morgens de dingen

Dag ventje met de fiets op de vaas met de bloem
ploem ploem
dag stoel naast de tafel
dag brood op de tafel
dag visserke-vis met de pijp
en
dag visserke-vis met de pet
pet en pijp
van het visserke-vis
goeiendag

Daa-ag vis
dag lieve vis
dag klein visselijn mijn

http://literatuur-poezie-wijk.blogspot.com/