Zijn er auteursrechten verbonden aan een fragment van beroemd een gedicht? En zo ja geldt dat ook als je het fragment in kunst verwerkt?

Ik wil (fragmenten van) gedichten in foto's verwerken die in enkele stuks worden afgedrukt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Poëzie
2.8K

Het beste antwoord

Ja, op fragmenten van gedichten rust meestal auteursrecht, ook als je ze in kunst verwerkt. Máár: een werk wordt publiek domein wanneer het auteursrecht is verlopen. En dán is er dus geen sprake meer van auteursrecht en kun je het (met bronvermelding) vrij gebruiken.

Auteursrecht verloopt in Europa 70 jaar na het overlijden van de maker. Mocht de auteur nog in leven zijn dan kun ja natuurlijk altijd toestemming vragen om de fragmenten te mogen gebruiken in je kunst. Ook nabestaanden kunnen die toestemming geven.

Toegevoegd na 10 minuten:
Je schrijft dat je slechts een paar foto's met fragmenten wilt maken. Als die bestemd zijn voor "eigen gebruik" (dus je hangt ze op in de kamer of geeft ze aan een paar familieleden en vrienden) dan is er niets aan de hand. Pas bij openbaarmaking (b.v. publicatie in een boek of op een website, of wanneer je ze in een winkel te koop aanbiedt) krijg je met het auteursrecht te maken.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord: +

Andere antwoorden (1)

Als nichtje van de huidige Stadsdichter van Deventer kan ik je vertellen dat dichters, wanneer je ze daarom vraagt, je meestal erg graag toestemming geven om hun gedicht te gebruiken als fragment verwerkt in kunst. Sterker nog: Vaak willen ze je er zelfs wel mee helpen waar ze maar kunnen!

Gebruik je een fragment van hun gedicht echter zonder er toestemming voor te vragen, dan vinden ze dat doorgaans absoluut niet leuk!

Gewoon even toestemming vragen dus: want Dichters (ook de heel erg beroemde) zijn net gewone mensen ;-)