wat voor werkwoordsvorm is zeide?

Toegevoegd na 1 minuut:
in de 3e persoon enkelvoud;)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Poëzie
2.1K
jc54
12 jaar geleden
Dit is pure taalverloedering!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wa zeide gij? Zeide gij braobander soms?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wa zedde gij?
Hij zee: ik zee dat ie zee dat ie de zee gezien ha.

Het beste antwoord

Het is inderdaad oud-Nederlands en wel voor "zei".
Verouderd taalgebruik.

Voorbeelden:

En Elia zeide tot hem: Elisa, blijf toch hier, want de HEERE heeft mij naar Jericho gezonden. Maar hij zeide: Zo waarachtig als de HEERE leeft en uw ziel leeft....

Toen zij dan de maaltijd gehouden hadden, zeide Jezus tot Simon Petrus: Simon, zoon van Johannes, hebt gij Mij waarlijk lief, meer dan dezen? Hij zeide tot ........

Enfin,
Zomaar wat voorbeelden die zo zo even snel van google pluk, zonder iets te openen.

Ik zie het alleen nog in bijbelteksten.
Het lijkt mij dat het vooral nog voor komt in oude bijbel-vertalingen.

zei = (veroud.: zeide, zegde)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kwam hem tegen in de vertaling van de Odyssee;)

Andere antwoorden (1)

verleden tijd

Toegevoegd na 1 minuut:
Komt veel in vertellingen voor: De kuyper zeide dat syne vaten...