Is er een woord wat rijmt op wereld?

Ik heb het nodig voor een gedicht

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Poëzie
10K

Antwoorden (11)

Nee, naar mijn weten is er geen fatsoenlijk Nederlands woord dat rijmt op wereld. Toch even een ander woord verzinnen voor je gedicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op wereld rijmt eigenlijk niets, je kunt wel kiezen voor een bepaald soort wereld, zoals onderwereld of zeewereld.
Maar als je bekijkt hoe wereld meestal uitgesproken word hoor je aan het eind de klank 'old', en daarop rijmt al veel meer, zoals:
-getolt
-gemold
-gehold
-versmolt
-gedold
-gerolt

Succes met je gedicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is "gerolt"? :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat is"getolt"
en waar spreekt men het wereld uit als werolt?
Er zijn idd niet echt veel woorden die er gelijk op rijmen.
Op mijn favo rijmwoordenboek staat alleen onderwereld.

Wat je wel kan doen is het synoniem voor wereld gebruiken '' de aarde" hier rijmen ongetwijfeld meer woorden op
12 jaar geleden
je kan een ABA gebruiken,
Bijvoorbeeld:
A hoe het ook moet
B in mijn wereld
A doe ik het goed

Geen mooi rijmpje, maar is beter dan niets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geld, vergezeld, Bible belt, versneld, opgebeld.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- : Men spreekt van rijm als twee woorden in de beklemtoonde lettergrepen een klankgelijkheid hebben. Dat lijkt me hier toch zeer zeker niet het geval...
Op de wereld is het goed geregeld.
Geregeld ben ik in deze wereld.

Zoiets? :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- : Men spreekt van rijm als twee woorden in de beklemtoonde lettergrepen een klankgelijkheid hebben. Dat lijkt me hier toch zeer zeker niet het geval...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wereld en geregeld rijmt gewoon hoor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idd
Het is niet goed geregeld, ongeregeld, afgeregeld
In onze mooie wereld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- : Men spreekt van rijm als twee woorden in de beklemtoonde lettergrepen een klankgelijkheid hebben. Dat lijkt me hier toch zeer zeker niet het geval...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en wat is Afgeregeld?
Net als bij "twaalf" rijmt er maar bar weinig, zo niet niets, mooi op "wereld". Maar je kunt natuurlijk ook zelf een woord verzinnen en er een grapje van maken… Ik verzin maar even wat:

Op deze grote herenwereld
Raakt een vrouw al gauw verkereld
Maar is dat niet jammer dan?
Wat blijft er over voor de man?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En jij valt over gerolt? (jouw reactie bij Annigje?)
Met jouw "verkereld" :-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oh, zwaalf. (dat is een boerenzwaluw)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik verzin een nieuw woord als grapje en zeg dat erbij... "Gerolt" lijkt mij het voltooid deelwoord van "rollen" moeten voorstellen en dat schrijf je met een d; dan rijmt het weliswaar nog steeds niet maar dan is het in ieder geval juist vervoegd. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sadbunny... Er stond niet voor niets een smiley achter. :-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zomaar komt die papegaai opeens mengen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zie er de humor wel van in!
Dit is een handige site die een heleboel woorden geeft!
http://www.rijmwoorden.nl/rijm.pl?woord=wereld
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van een aantal woorden, waaronder herfst, wulps, vijftig, zilver, stolp, slordig, nieuws, ordner, turbo, zesde, wereld en twaalf, wordt gezegd dat deze op geen enkel ander Nederlands woord rijmen.
Maar er bestaat zoiets als dichterlijke vrijheid. Sommige dichters verzinnen daarom een woord om het te laten rijmen. In de bron zie je daar voorbeelden van.
Voor 'wereld' zou je bijvoorbeeld 'geregeld' kunnen gebruiken. Het hangt er vanaf waarover je gedicht gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
aangezien je wereld uitspreekt als werUld,rijmt het met bult
schuld
brult
krult
enz.