Wat is een geëngageerd gedicht?

Ik moet voor school een geëngageerd gedicht of een literair stukje schrijven over een item in het journaal. Dat wordt alleen lastig, want ik weet niet wat dat is... Kan iemand me helpen? Alvast ontzettend bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Poëzie
4.7K

Het beste antwoord

Een geëngageerd gedicht is een gedicht waarin je laat zien dat je je betrokken voelt bij iets of iemand uit de werkelijkheid. Zo'n gedicht is er niet alleen voor de schoonheid of het vermaak, maar wil mensen ook wijzen op iets wat de dichter belangrijk vindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankjewel! ik had een negen voor mijn gedicht, het ging over de orkaan Irene! heel erg bedankt!

Andere antwoorden (3)

Geëngageerd betekent zoiets als actueel. Dit is dus een actueel gedicht.

Toegevoegd na 50 seconden:
Je hebt ook geëngageerd cabaret. Dit is bijvoorbeeld cabaret over de economische crisis en de politiek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een vermakelijk stukje, leuk vlot en vol enthousiasme geschreven.
succes !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geëngageerd betekend zoiets als begeesterd, betrokken, bezield, toegewijd.
Kies dus een item/onderwerp uit het journaal die iets met je doet, waar je echt iets bij voelt, waarbij je emoties ervaart.
Schrijf daarover een gedicht of literair stuk waarbij je duidelijk maakt dat je betrokken bent bij dit onderwerp, je mag daarbij ook putten uit je eigen ervaringen.
Misschien zie je iets wat bij jou emotioneel hard binnenkomt omdat het teruggrijpt naar iets wat jou ook overkomen is, of omdat het je sterk doet denken aan een ander voorval.