Wanneer kun je je eigen een dichter noemen? En wie zegt er of je talent hebt?

Is dat als je een hele reeks gedichten hebt geschreven, of voor je hobby doet, pas als mensen je complimenteren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Poëzie
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt jezelf noemen wat je wilt.
Maar als je "je eigen" schrijft,
zit het dan wel goed qua taalgebruik in je gedichten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@momopoyolo: het leuke van poëzie is juist dat de dichter helemaal vrij is in hoe hij taal gebruikt. Niks moet, alles mag; hoe origineler hoe beter. Vooral niet conformeren dus! Bekijk maar eens gedichten van Paul van Ostaijen (waarom ik niet zeg: lees? Bekijk ze maar eens! ;) )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel juist Eddijst. Volgens mij moet kunst zelfs "schoonheidsontroering" oproepen. Toepassing van deze definitie zou de staatssecretaris veel geld opleveren.

Antwoorden (4)

Je mag jezelf altijd een dichter noemen. Ook als je voor de lol voor je vriendin af en toe een paar regels achter elkaar zet. Talent wordt bepaald door de gekken.

== Hier ligt Poot, Hij is dood ==
(Requiem voor dichter Poot)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij jezelf een dichter vindt, kun je je jezelf een dichter noemen. Daar hoef je geen examen voor af te leggen of zo.

Of je talent hebt? Laat je gedichten eens lezen aan mensen en vraag wat ze ervan vinden. Er zijn vast ook wel websites waar amateurdichters hun werk op publiceren. Doe dat eens en wacht de reacties af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dichten is kunst.
En kunst moet emotie opwekken bij de lezer.
Is dat er niet, dan heb je geen talent om een goed gedicht te schrijven, dan blijf je in de hobbysfeer, ook niet mis mee toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt jezelf dichter noemen wanneer je:

1 in de eerste plaats zèlf vindt dat je je gevoelens in een gedicht goed kwijt kunt.

2 Als ook anderen 'geraakt' kunnen worden door hetgeen jij schrijft...dan wel geschreven hebt.

3 wanneer er bij jou sprake is van een niet te onderdrukken drang om gedichten te schrijven.

Er bestaan een aantal gedichten sites waaronder die van mijzelf..waar je gedichten aan de mening van anderen kunt laten onderwerpen. Ik zou zeggen..probeer dat eens een keertje.

Groet,

Ton