Hoe kwam marie Antoinette om het leven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zij verloor haar hoofd :)

Het beste antwoord

De vraag is: waarom werd zij ter dood veroordeeld.

(Dat ze onder een guillotine kwam en dat haar laatste woorden een beleefde verontschuldiging aan de beul was, is algemeen bekend).

Ten tijde van Marie-Antoinette en Lodewijk XVI verkeerde Frankrijk in een crisis. Marie-Antoinette door haar Oostenrijkse afkomst nooit echt populair geweest bij de Franse onderdanen (Oostenrijk en Frankrijk zijn erfvijanden van elkaar). Toen ze naar het Franse hof werd gehaald om te trouwen en een bondgenootschap te sluiten met Frankrijk, was zij, als dauphine, de hoogste vrouw aan het Franse hof. De vrouw van Lodewijk XV, de koning, was reeds gestorven. Lodewijk XV stierf, dus Marie-Antionette werd koningin. Haar echtgenoot besloot geen maîtresse te nemen.

Doordat ze in haar jeugdjaren nauwelijks aandacht kreeg (ze was jongste dochter van in totaal 16 kinderen), kan men dus voorstellen dat ze de extra aandacht die ze als dauphine kreeg geweldig vond. Toen ze koningin werd, kreeg ze nog meer liefde en aandacht van haar naaste hofbedienden (dezen zijn van adel, overigens). Je begrijpt: het stijgt haar naar het hoofd. Dit werd zichtbaar in haar bekende uitbundige levensstijl (dure jurken, kapsels, make-up, sieraden, etc.). Uiteraard was alles wat koninklijk was, publiekelijk. Iedereen wist dus dat Marie-Antoinette zich altijd kleedde in de duurste kleren, volgens de laatste mode.

Op zich geen probleem, ware het niet dat Frankrijk in een crisis zat. De Amerikaanse Onafhankelijkheidsoorlog woedde, waarbij de Fransen aan de kant van de kolonialisten vochten, tegen Engeland. Oorlogen zijn duur, dus men merkte in Frankrijk dat het leven duurder werd. Daarnaast waren er ook misoogsten, dus de graanprijs steeg ook in de achttiende eeuw. Marie-Antionette kreeg de schuld van de ellende, want er was geen maîtresse als zondebok en bovendien zag men haar als een Oostenrijkse en niet als een Franse koningin. Haar dure levensstijl in een periode van moeilijkheden deed menig Franse tanden knarsen. Men had genoeg van de dure broodprijzen en de uitbuiting door de aristocratie en koningshuis.

Het Franse volk, beïnvloedt door de verlichting, sloeg de handen bijeen. Het leidde tot de Franse revolutie en uiteindelijk ook de dood van Marie-Antoinette.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zoals velen in die tijd: onder de guillotine.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op het schavot werd ze door het Parijse volk nogmaals vernederd en bespot. De Parijse meester-beul Charles-Henri Sanson gebood haar op het schavot te komen. Marie-Antoinette deed dit heel gehaast, en trapte daarbij per ongeluk op de voet van Sanson. In haar laatste ogenblikken verontschuldigde ze zich tegenover de beul ("Sorry, ik deed het niet expres"). Nadat het hoofd gevallen was, doopten veel mensen hun mouwen nog even in het bloed. De dienstdoende ambtenaar van de stad Parijs meldde later dat het lichaam van Marie-Antoinette met het hoofd tussen de benen begraven was op het kerkhof van het convent de Madeleine (Parochie). Tevens waren de resten bedekt met een laag ongebluste kalk. Dit kerkhof, dat een bescheiden grootte had, bevindt zich vlakbij de grote boulevards (o.a. Boulevard Haussmann). Het kerkhof is geruimd, op de plek waar de koninklijke lichamen gevonden zijn, is een boetekapel ('Chapelle expiratoire') neergezet. Op de plek waar 29 jaar de koning gelegen heeft, staat nu een sarcofaag. Op de pilaren zijn de laatste wilsbeschikkingen van het koninklijke paar geschreven. Marie-Antoinette en Lodewijk XVI werden 29 jaar later opgegraven en bijgezet in de crypte van de basiliek Saint-Denis. Dit alles gebeurde in opdracht van de broer van Lodewijk, nl. Lodewijk XVIII. De 'Place de la Revolution', waar de executies plaatsvonden, bevond zich in de parochie van de Madeleine. Een regel was dat je begraven werd in de parochie waar je ook stierf, het huidige Place de la Concorde was tijdens de revolutie het Place de la Revolution. Een herinneringsplaat aan de onthoofding van het koninklijk paar is te vinden midden op het plein niet ver van de Obelisk van Luxor.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ongeveer 3 weken voor de zonnekoning kwam zij onder de guillotine om het leven.

wist je dat de bedenker/uitvinder is gedood mijn zijn eigen uitvinding? ja hij kwam ook onder de guillotine.