Wat kun je vertellen over de Religie van Mahatma Gandhi?

Ik moet morgen een werkstuk over hem inleveren.
Ik kan niks over zijn Religie vinden
Ik weet wel dat hij Hindoe is, maar wat deed hij voor z'n geloof enz. enz. ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4K

Antwoorden (6)

Er is ontzettend veel informatie over hem. Als je even googelt dan kom je er vast wel uit. Over zijn 'religie' moet je even buiten je kaders treden ;)

http://www.scholieren.com/werkstukken/1417

Toegevoegd na 23 minuten:
Gandhi werd zelf het meeste beïnvloed door een vorm van Hindoeïsme, het Jaïnisme genaamd.

Het geloof in geweldloosheid staat centraal in de jaïnistische traditie. Zij geloven dat alle levensvormen in een netwerk van onderlinge afhankelijkheid op elkaar zijn gewezen en dat alle aspecten van het leven bij elkaar horen en elkaar ondersteunen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mahatma Ghandi was geen priester of zo, als je dat bedoelt.
Hij was (oa) advocaat in Zuid Afrika. Strijder voor gelijke mensen rechten en dan vooral met geweldloos verzet.

Maar er is veel te vinden over Ghandi en zijn hindoe geloof.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geweldloosheid.
Ghandi is inderdaad geboren uit Hindoe ouders, dus was Hindoe.

Toen hij als advocaat in In Zuid-Afrika werkte om de rechten van de immigranten Indiërs te verbeteren, ontwikkelde hij zijn theorie van passieve weerstand tegen onrechtvaardigheid, satyagraha.
Het gaat om de waarheid en het passieve verzet.
Dus niets doen als je aangevallen wordt of als de waarheid geweld wordt aangedaan.
Hij werd vaak gevangen gezet als resultaat van de protesten die hij leidde. Maar hij heeft echt het leven van de Indiers in Zuid-Afrika kunnen verbeteren.

Terug in India zette hij zijn "strijd"voort, maar dan tegen de Britse overheersing.
Strijd voor onafhankelijkheid, maar wel op dezelfde
geweldloze manier. Niet terugvechten, passief blijven. Wel standvastig, maar zonder geweld.

Tot wanhoop van Ghandi werd zijn India verdeeld in een Hindoe India en een Moslim Pakistan.
Er ontstond al snel oorlog en uit wanhoop deed Ghandi hongerstakingen en oproepen aan de wereld.
Zijn oproepen tot vrede, zijn altijd glimlachende gezicht, zijn standvastigheid en vooral zijn geweldloosheid
zijn Ghandi.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op deze sites vind je veel informatie over Gandhi:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mahatma_Gandhi
http://www.spiritlijn.com/mohandas_karamchand_gandi.htm
http://www.mkgandhi-sarvodaya.org/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jammer dat je de vraag niet eerder stelde want eigenlijk moet je de film Gandhi kijken dan was je al aardig wat te weten gekomen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hij is/was een groot wereldvrede-voorbeeld.
advokaat, zeer gelovig en vóór geweldloosheid.
iedereen gelijke rechten, zonder onderscheids des persoons.
zelfs z'n eigen vrouw, uit een hoge kaste
liet hij de toiletten schoonmaken.
een heel interessante man, probeer z'n biografie te zien.
ook al is dat laat voor je werkstuk.