Wat is het verband tussen de ontwikkelingen op bestuurlijk gebied en de ontwikkelingen op economisch gebied tijdens de Song-dynastie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je op Wikipedia kijkt (ik vind het sneu dat niemand deze vraag wilt antwoorden), dan vind je het antwoord makkelijk:

Effectievere centralisatie met hoogopgeleide ambtenaren, dus meer macht keizer.

Om de ambtenaren voldoende te bekostigen, onder andere om corruptie tegen te gaan, moet er een manier zijn om belasting efficient te innen.

Uiteraard weder via ambtenaren, maar ook door de opkomst van het papiergeld. Minder vervoerskosten dan betaalmetalen zoals zilver en koper, want papiergeld weegt minder en de waarde die op het papiertje staat is in feite een leentegoed van de keizer/banken. Voor de keizer/staat makkelijker en voordelig: de staat print het papiergeld en om aan papiergeld te komen moesten de onderdanen betaalmetalen inleveren. Met de betaalmetalen kon ook weer publieke voorzieningen bekostigd worden en kan er handel met het buitenland worden gedraven. Voor de normale mens was/is papiergeld ook handiger: bij het handel drijven kon men in eigen zak het paiergeld meenemen, in plaats van een extra kist die gedragen werd door trouwe dienaars met de betaalmetalen erin.

De boekdrukkunst was ook in opkomst: langzaam maar zeker konden meer mensen lezen, en wel dezelfde tekst (dus niet een kopie van een kopie met andere gegevens dan het origineel). Keizerlijke decreten konden makkelijk en snel verspreid worden via pamfletten die gedrukt werden door de nieuwe persen: iedereen (de alfabeten, althans) wist dan qua wetgeving waar hij aan toe was. In het gehele rijk was dan ook een uniform belastingstelsel mogelijk.

Dus:
Bestuurlijk: gecentraliseerde bureaucratie
Economisch: uniforme belastingstelsel