wat is het verhaal achter vergiftiging (moordaanslag) met gif op de hoeken van een boek.

Ik heb op school ooit het verhaal gehoord dat volgens mij napoleon een moordaanslag heeft gehad doordat men gif op de hoeken van een boek had gedaan. Napoleon likte altijd aan zijn vingers om de bladzijde om te slaan en zal hierdoor vergiftigd worden. Kent iemand dit verhaal en klopt het in de vorm zoals ik die ken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (2)

Er is wel een verhaal over vergif, echter niet in een boek maar op behangpapier. Op 16 oktober 2003 werd een stukje antiek behang op een Britse veiling voor 1250 pond verkocht. Het stukje behang is hoogstwaarschijnlijk afkomstig uit de ‘laatste’ slaapkamer van Napoleon Bonaparte. Er is een complottheorie die stelt dat Napoleon vergiftigd werd door één van zijn ondergeschikten. De bedoeling was dat Napoleon zo ziek zou worden dat hij naar Frankrijk terug zou mogen keren.
Door de vondst van het dure stukje behang uit de slaapkamer van Napoleon is de vergiftigingstheorie nieuw leven ingeblazen. Het bevat namelijk een grote hoeveelheid arsenicum. Door de hoge vochtigheid in de slaapkamer zou Napoleon langzaam gifdampen binnen hebben gekregen.
Amadea
13 jaar geleden
Napoleon is inderdaad betrekkelijk jong gestorven. Hij is twee keer verslagen en verbannen geweest en door zijn ontsnapping vanaf Elba zal het de Engelsen niet onwelkom zijn geweest dat hij een vroege dood stierf op het veraf gelegen eiland St. Helena
Of de Engelsen hierin de hand hebben gehad is niet bewezen.
Weliswaar vertoonde het lichaam van Napoleon kenmerken van een arsenicum vergiftiging, maar dat bewijst nog geen opzet.
Later onderzoek heeft aangetoond dat in de kleurstof van het behang van zijn woonruimte arsenicum gezeten heeft.
Historici zullen moeten uitmaken of dat gebruikelijk was.

Het verhaal over een boek met in gif gedoopte bladzijden doet denken aan het verhaal van Umberto Eco "De naam van de Roos"