Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Een taps toelopende kartonnen koker met een handvat. Wat is dat voor een antieken gebruiksvoorwerp?

Waar is het voor bedoeld?

Zie de foto.
.
Aan de bovenkant en onderkant is de koker dicht, ook met karton of iets dat daar heel veel op lijkt.

Picture for question
Antoni
3 maanden geleden
Gwen
3 maanden geleden
Het lijkt erop dat je een antieke vorm van een soort tas of draagkoker beschrijft, mogelijk een soort snuifdoos of een koker voor het bewaren van belangrijke documenten. In de geschiedenis werden vaak dergelijke kokers gebruikt om papieren of andere waardevolle items veilig te bewaren en mee te nemen. Het handvat maakt het makkelijker om te dragen, wat handig was voor iemand die vaak onderweg was. Het kan ook een decoratief voorwerp zijn dat in bepaalde tijden of cultuur specifieke toepassingen had, dus het hangt ook een beetje af van de stijl en details. Wie van jullie heeft een idee wat dit voor voorwerp kan zijn of misschien zelfs zo'n item zelf? Deel je kennis of ervaringen!
Inekez1
3 maanden geleden
Doet me denken aan een garenklos of spoel. Qua houtwerk past het bij oude spinnenwielen, maar volgens mij zit daar meestal een anders soort spoel bij.
Amadea
3 maanden geleden
Als het karton zou zijn is het vast niet sterk en zal het sowieso niet gebruikt zijn voor iets waar vocht bij zit. Is de "koker" hol van binnen?
Antoni
3 maanden geleden
Ja, de koker is hol van binnen. De bovenste en onderste zijde van de koker is overigens van hout. Ik heb het object nog eens beter bekeken.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing