Waarom heet "Roma", de Italiaanse hoofdstad zo?

(Roma, is Rome in het italiaans.)

10 maanden geleden
erotisi
10 maanden geleden
Van romelis en remelis mythe.
erotisi
10 maanden geleden
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Romulus_en_Remus
tinus1969
10 maanden geleden
@erotisi dit is waarschijnlijk een sprookje

Antwoorden (1)

Dat stamt uit substraattalen die in Italië gesproken werden voordat het Indo-Europese Latijn in het land kwam. Van die substraattalen was het Etruskisch de belangrijkste.
De Etruskische term Ruma was de oorspronkelijke naam van de rivier de Tiber. De betekenis ervan is “wateren die de oevers uithollen”. Toen de Romeinen zich aan de oevers van die stroom vestigden en de naam ervan hoorden, deed dat vreemde woord hen denken aan het Latijnse ruma, “moederlijke borst”.

Dat deze interpretatie kan kloppen wordt bevestigd door het feit dat precies op de plaats waar Rome werd gesticht, de Tiber een bocht maakt in de vorm van een vrouwenborst, waarbij het kleine Tibereiland deed denken aan de tepel.

Het alleroudste deel van Rome, het zogenaamde “Rome van Romulus”, ontstond aan de oostelijke oever van de rivier, aan de voet van de Palatijn, en lijkt zich te hechten aan die kronkeling zoals een baby zich hecht aan de borst van zijn moeder.
Amadea
10 maanden geleden
tinus1969
10 maanden geleden
Er zijn verschillende, soms deels overlappende theorieën. De theorie hierboven lijkt een mengsel van twee verschillende theorieën die hier worden besproken: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Rome#Etymology