Hoe kan ik achterhalen wat een bootreis Nederland - New York kostte in 1946 voor een volwassene?

Ol bedoel een simpele overtocht en dus geen vakantiereis.

2 jaar geleden
1.8K
tinus1969
2 jaar geleden
Er is veel bekend over de Titanic (die zonk in 1912) en de kosten van een overtocht daarmme geven je houvast. https://www.quora.com/What-were-the-ticket-prices-to-board-the-Titanic?top_ans=51658168
De goedkoopste optie (in 1912) was derde klas: 3-8 pond, in geld van nu 350-900 dollar.
Het lijkt me dat de Titanic bovendien niet de allergoedkoopste optie was. Voor dat bedrag sliep je iha op slaapzalen. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Second-_and_third-class_facilities_on_the_Titanic
tinus1969
2 jaar geleden
Zie ook https://en.m.wikipedia.org/wiki/Steerage

Antwoorden (1)

Een overtocht met een goot en snel passagierschip kostte in 1950 circa 160-170 dollar in de goedkoopste klasse.

Dit soort bedragen zijn niet makkelijk om te rekenen naar geld van nu. De dollar was toen ongeveer 4 gulden waard. Nederlandse inflatie sinds 1950 is circa 900%;toen zou een Nederlanders dus circa 650 gulden hebben betaald, circa 6000 gulden of 2700 euro in gekd van nu.
Omgekeerd was overtocht op bv vrachtschepen vaak mogelijk en goedkoper, maar ook trager.
2 jaar geleden
SimonV
2 jaar geleden
Curieus. Bij mijn antwoord van ƒ 680,- gaf je een min omdat de tarieven nogal uiteen konden lopen. Ik kon niet bewijzen dat het niet zo was, dus heb ik het verwijderd..
Nu geef je hetzelfde antwoord...
Toch een plus.
tinus1969
2 jaar geleden
@SimonV, schrijf er nadrukkelijk bij dat dit 'in de goedkoopste klasse' is - de bron onderbouwt dat ook. Ook geef ik aan dat er waarschijnlijk nog andere opties bestaan die wellicht goedkoper zijn. tenslotte is dit een bron uit de goede tijdsperiode (1950, slechts 4 jaar verschil met 1946).