Zit er inteelt in de familie Oranje-Nassau?

Gezien de stamboom lijkt het er wel op, maar zijn er dan ook vaak “foutjes” geweest bij nageslacht, dit vraag ik door wat ik zie in deze stamboom (zie link)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Stamboom_Oranje-Nassau

2 jaar geleden
6.5K
ronron1212
2 jaar geleden
Kun je even een of twee foutjes benoemen?
Mikaapje
2 jaar geleden
@ronron1212 met foutjes bedoel ik genetische fouten als beperkingen ziektes etc.
LeonardN
2 jaar geleden
@ronron1212 De vrager vraagt of er "foutjes" voorkomen.
Volgens mij is een bekend "foutje" bij inteelt; het syndroom van down. Dat komt vaker voor bij mensen die door inteelt geboren zijn dan bij mensen waar dat niet het geval is. https://www.ewmagazine.nl/kennis/news/2013/07/inteelt-even-riskant-voor-kind-als-oude-moeder-1301733W/
LeonardN
2 jaar geleden
@Mikaapje Kan je even aanwijzen waarin de stamboom jij (een vermoeden van) inteelt ziet? Welk jaar welke persoon?
Mikaapje
2 jaar geleden
@leonardN bij Henriette Amalia en Hendrik casimir II Willem 1 de rijke is volgens mij van allebei de over (over) grootouder. Maar ik weet het niet zeker daarom vraag ik het,
Griffin
2 jaar geleden
"Kun je even een of twee foutjes benoemen?"
Wat dacht je van Christina?
Mikaapje
2 jaar geleden
@leonardN bij 1657 en ik zie nu dat hun ook directe neef en nicht zijn...
tinus1969
2 jaar geleden
@Griffin wat is er dan met prinses Christina?
tinus1969
2 jaar geleden
@Mikaapjw, je lijkt te denken dat inteelt pas inteelt is, als er ook genetische afwijkingen zijn. Maar inteelt is alleen maar dat mensen kinderen krijgen met familieleden.
SentWierda
2 jaar geleden
@Griffin. Wat heeft Christina hiermee te maken? Haar moeder had rodehond tijdens de zwangerschap - vandaar de blindheid en slechtziendheid.
ronron1212
2 jaar geleden
@LeonardN in een stamboom kun je alleen lezen dat familie met elkaar trouwt niet of die bijv de ziekte down heeft.
SingingCoyote13
2 jaar geleden
bedoel je met foutjes genetische afwijkingen tov andere mensen ? zodat bv dna tests niet zouden kloppen bij zulke mensen met ´foutjes´ ?
Mikaapje
2 jaar geleden
@griffin nee hoor dat dacht ik niet maar 9 van de 10 keer komt het wel voor bij inteelt.
LeonardN
2 jaar geleden
@ronron1212 / tinus1969 De vraag is prima gesteld. De vrager vraagt.
1. Zijn er gevallen van inteelt (dat kan je soms mooi zien in een stamboom)
2. Als dat zo is, zijn er dan gevallen bekend waar de inteelt de oorzaak is van een afwijking (dat zal je dan via andere bronnen moeten bevestigen/ontkennen) @ronron1212
Nee je kan in een stamboom geen afwijkingen zien, maar wel INTEELT, dat vraag ik dan ook. @tinus
Uit welke zin zou blijken dat Mikaapje het verschil tussen inteelt en afwijkingen niet begrijpt? Juist als ik de vraag lees zie ik dat deze dat lijkt te snappen.
"maar zijn er dan OOK vaak “foutjes” geweest" (dat betekent dat degene die dat vraagt de mogelijkheid openhoudt inteelt ZONDER afwijkingen. @SingingCoyote
Met foutjes/afwijkingen wordt hier bedoeld, specifieke afwijkingen die het gevolg zijn van inteelt. Als je met broer of zus kinderen krijgt is de kans op een kind met geestelijke of lichamelijke defecten een stuk hoger.

Het beste antwoord

Ja. Koning Willem III trouwt in 1839 met zijn nicht, Sophia van Württemberg. Anna Paulowna van Rusland (1795-1865), vrouw van koning Willem II, was zeer tegen het huwelijk tussen haar zoon en nichtje gekant geweest; ze beschouwde het als inteelt. Vreemd genoeg was Anna juist voorstander van het huwelijk van haar dochter met Karl van Saksen-Weimar, die ook neef en nicht waren.

Wat was nu precies de familieverbintenis tussen Willem III en en zijn nicht Sophie? De moeder van Willem was Anna Paulowna (1795-1865), de zus van Sophies moeder Catharina. Zijn schoonmoeder was dus tevens zijn tante. Het betekent ook dat ze aan één kant dezelfde grootouders hebben: tsaar Paul I Romanov (1754-1801) en Sophia van Württemberg (1759-1828).
Catharina Paulowna was overigens zelf ook een nicht van haar man. Dit geeft goed aan dat het trouwen van neven en nichten binnen koninklijke families normaal was. Toch was dit niet altijd vanzelfsprekend: het Russisch-orthodoxe geloof verbood namelijk een huwelijk tussen neef en nicht.
.
Willem Frederik werd geboren als derde zoon van stadhouder Willem V van Oranje-Nassau en prinses Wilhelmina van Pruisen, een nicht van koning Frederik II van Pruisen. Na de dood van stadhouder Willem V stond hij tot 1815 bekend als Willem VI.
Willem Frederik trouwde in 1791 zijn volle nicht Wilhelmina van Pruisen, een zuster van Frederik Willem III, koning van Pruisen. Uit dit huwelijk werden vijf kinderen geboren, waaronder de toekomstige koning Willem II der Nederlanden.
.
Op deze site wordt bij de domheid van Willem II gewezen op inteelt:
https://www.quotenet.nl/nieuws/a177496/7-hardnekkige-fabels-over-ons-oranje-koningshuis-177496/
Multatuli dichtte over hem: “Waarlyk / ik loop niet hoog / met koningen! / En al ware dit zoo, / dan nog zou ik niet spoedig partytrekken / voor koninkjes uit het liederlyk, uit het dom en wurmstekig huis van Oranje.”
Maar er is verder geen bewijs voor een mogelijk verband.
SimonV
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
De opsomming is wel erg minimaal. Enige studie van het koningshuis levert vele resultaten op.
LeonardN
2 jaar geleden
Een interessante reactie voor iemand die 0 resultaten geeft voor het koningshuis...

Andere antwoorden (1)

Ja, er zit inteelt in de familie Oranje-Nassau. Immers, de definitie van inteelt is: voortplanting van personen die genetisch verwant zijn. In de familie Oranje-Nassau zijn talloze voorbeelden te geven van neef-nicht of achterneef-achternicht huwelijken. Huwelijken die tot voortplanting hebben geleid, zoals bijv. 15 kinderen in het huwelijke van Carolina (1743-1787, dochter van Willem IV) met haar neef Karel Christiaan van Nassau-Weilburg.
Neef-nicht huwelijken zijn wettelijk geoorloofd. De kans op genetische defecten bestaat maar is niet groot. Indien meermalen achter elkaar sprake is van neef-nicht huwelijke dan is de kans op genetische defecten (zoals onvruchtbaarheid) zeer groot.
Er zijn aanwijzingen dan neef-nicht huwelijken incidenteel ook gunstige effecten kunnen hebben: als effectieve beschermingsreactie tegen ziektes als malaria en lepra.